Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

torsdag 20 mars 2014

Att fånga naturen med time lapse




Har helt snöat in på en serie naturfilmer av fotografen/filmaren Louie Schwartzberg. Han filmar eller fotograferar med en teknik som heter time lapse och som jag inte kan förklara så bra rent tekniskt. Men det går helt enkelt ut på att fotografera en maaaassa bilder i en följd jeeeetelänge och sen spela upp det som film. Det gör att man kan fånga så otroligt mycket mer än vad vi med blotta ögat hinner se.

Han gör det otroligt snyggt. Och dessutom har han bara lagt till riktigt bra musik till dessa naturfilmer. Inget snack, bara bild och musik. Inget faktaprat av Sir David, bara naturen.

Det blir riktigt skön avslappning och är perfekt för en trött hjärna.
Musiken är skriven av Ludovico Einaudi, och den i sig, utan bild, är fantastisk. Min hjärna gillar det, och det passar speciellt bra att lyssna på när jag måste stänga av alla andra intryck och vila, men inte nödvändigtvis sova.

Filmerna finns på Netflix och heter Moving Art, och det finns fyra olika med tema Oceans, Flowers, Deserts och Forests.

Musiken har jag hittat på Spotify och finns med på Ludovicos senaste album In A Time Lapse.

Såhär kan det alltså se ut, vilket ju blir hur tråkigt somhelst med skärmdumpar, men ändå:























Kanske går om man scrollar jeeeeeetefort uppifrån och ner.

Iallafall. Se det. Lyssna på't.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte scrolla ner för fort för då går bilderna fortare än hjärnan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä det får gå i slowmotion istället : )

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!