onsdag 5 mars 2014

Om kriget kommer






När jag var liten fanns det ju telefonkataloger. Jag längtade tills den nya skulle komma för året. Det var så spännande med alla dessa människor och deras adresser, yrken, titlar och telefonnummer. Och att vi fanns med! I en bok!

Sen var det ju bladen också, tunna och många.

Men mest spännande av allt var samhällsinformationen "Om kriget kommer". Kunde det komma? Vart fanns alla dessa skyddsrum? Dom vuxna sa aldrig något om det. Jag tyckte nog att vi borde packa en väska.

Sen slutade ju katalogen att komma, jag vet knappt när, och hur i hela friden skulle man nu göra om kriget kommer?

Såhär skriver Peter Englund om hans funderingar på krig när han var liten och för första gången hade sett en dokumentär om första världskriget:

"Upptäckten av det Första världskriget gav mig dock en viktig pusselbit i mina försök att göra min egen värld lite begripligare. Årtalen 1914-1918 anslöt min stad till världshistoriens stora blodomlopp. Jag hade funnit något som försåg denna plats jag bebodde både med bakgrund och bestämning. För jag hade känslan av att jag i just dessa osammanhängande bilder av detonationer, suddiga ruiner och svart-vita gestalter i tomma och härjade landskap, också skådade en möjlig framtid, kanske varken vidare avlägsen eller osannolik, då Den Där Dagen skulle infinna sig och vi skulle lämna vårt hus, lasta den chokladbruna Amazonen full och sedan tillsammans med alla andra följa kartskissens snirklande pilar ut ur den prisgivna staden.

I mina fantasier skedde det alltid på hösten. För på vintern var det ju för kallt, och på sommaren fanns så mycket annat att göra."

- Peter Englund (ur "Noveller för världens barn" 2008).



Tänk att det i år är hundra år sen som första världskriget bröt ut.

Och, vad håller Ryssland på med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!