Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

tisdag 18 mars 2014

Som ett brev på posten

Idag var jag på läkarbesök och eftersom jag fortfarande är riktigt dålig efter krasch så var det en pärs. Huvudvärken slog till rejält efteråt när jag kom hem.
Besöket var nödvändigt eftersom det var för mina atopiska eksem som varit ilskna sista tiden.

Hudmottagningen jag går till är fantastisk, det är sån go omvårdnad där och jag önskar att alla fick vara med om det när dom går till sitt sjukhus.
Jag fick lägga mig ner på britsen och vila och läkaren lyfte inte alls på ögonbrynen när hon klev in.
Vi diskuterade min fortsatta vård med ljusbehandling och eventuellt går det att ordna med en UVB-lampa hem.
Det tar rejält på krafterna att åka tre gånger i veckan, som behandlingen kräver, och som det är nu så har jag svårt att gå från bil till mottagningen uppe i sjukhuset.
Jag är i behov av rullstol men eftersom min arbetsterapeut vägrar att hjälpa mig med det så sitter/ligger jag där jag sitter/ligger, om man säger så.
Det finns en rullstol att låna på sjukhuset där jag får ljusbehandlingen, men det är en chansning varje gång, isåfall, att den skulle vara tillgänglig.

När jag kom hem vilade jag inne i min gamla ateljé, där vi nu har en extra säng ståendes. Skönt med lite omväxling i vilandet, och idag kom hemhjälpen och städade resten av lägenheten. Det är ju obeskrivligt skönt att få det rent och fint, och som bonus lättar ju dammallergin lite av det.
Det tar hårt på en redan ansträngd ekonomi, och hoppas innerligt på att bli beviljade hemtjänst så fort som möjligt. Vi köper hemhjälp varannan vecka, och det räcker inte till för att allergin ska hållas i schack.
Det blir ju bara en ond cirkel hela tiden av att inte kunna städa, få allergi och eksem av dammet och sen vara för utmattad för att komma iväg på behandling.
Som jag ser det skulle vårdpengar sparas (framförallt folks hälsa skulle sparas) om olika vårdställen kommunicerade med varandra och med socialtjänsten, men såhär ser livet ut för dom flesta multisjuka.

Men strunt samma just nu med allt det där tråkiga, för idag fick jag ett underbart brev på posten! Det var från en liten tjej som heter Eden och som snällt lånat ut sitt lekrum till mig som jag har fått sova i när jag hälsat på. Bara en sån sak.

Såhär fina och starka ord skrev hon:


"Tak för godisana, jag saknar dej, jag elskar dig"

Och teckningarna liksom! Upp på väggen ska dom! Godiset som hon tackar för lyckades jag köpa en dag när jag varit på ljusbehandling. Det är nämligen så lyckat att sjukhusets ingång bara ligger några meter från favoritbutiken Lagerhaus. Bra va?

Och såhär fint och bäddat var det efter att vår duktiga hemhjälp varit hos oss:




Gillar att lägga mig ovanpå överkastet när det är bäddat. Skönt att byta från nattvila till dagvila, när det går, på det sättet.

4 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att du kan få en UVB-lampa hem så att du slipper släpa dig iväg flera gånger i veckan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nilla, det vore underbart <3

      Radera
  2. Vilket underbart sovrum du har :-), blir riktigt avis.. Glad att du får fin hjälp iaf där, tänk om det kunde vara så inom hela sjukvården. Jag undrar ju fortfarande var själva vården är i vår sk sjukvård..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofi! Ja vad ska man säga, förstår att dom som jobbar i vården själva är slitna, beundrar dom som håller ut och som verkligen vill 'vårda' men som inte har resurser. Kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!