tisdag 1 april 2014

Förfärligt och lite andra tankar

Igår var det inte nådigt va kämpigt det var. Igår hatade jag sjukdomen kopiöst och ville bara skrika.
Jag hade hur många neurologiska symptom somhelst på en och samma gång samtidigt som en hel del sorg sköljde över mig.
Sorg över att svärfar är borta, sorg för att jag mist andra nära och kära, sorg för att inte ha kunnat skaffa barn, sorg för att jag inte kan stötta min man, sorg för att jag inte kan dansa som förr, sorg för att andra ska må så dåligt i liknande sjukdomar.

Sorg är bra, jag känner det.

En av symptomen som jag haft ända sen tandläkarbesöket för någon månad sen, och som blev värre av megakraschen, är tinnitus i halva hjärnan och ena örat. Det är som en motorväg därinne, samtidigt som jag får som elektriska stötar och hjärnan domnar.
Det är egentligen inte så konstigt, ME-hjärnan är kraftigt inflammerad och svullen vilket ger såna här symptom. Gäller bara att genomlida det och ha is i magen tills det går över.
Men igår blev det för mycket, det var ren tortyr.

Note to myself: Gör inte tandläkarbesök och sömn-EEG nära inpå varandra. Undvik helst båda överhuvudtaget.








6 kommentarer:

  1. Oj så jag känner med dig. I allt, men särskilt i sorgen över barnen som inte blev. Jag tror som du att sorg är bra. En del av en läkeprocess. Men när sjukdomen är svår kan ledsenheten göra symptomen ännu kraftigare. Så upplever jag det i alla fall, men hejdar inte sorg eftersom jag tror symptomen på sikt skulle bli betydligt värre om känslorna förträngdes.
    Jag önskar dig oväntad glädje och bortsmekta tårar.
    Snygg film i nästa inlägg!
    Kram och välsignelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för så fina ord! Hittade precis genom Adlibris, en länk till din blogg om 'en andra längtan', och hur man kan känna det även om man fått barn. Hur viktigt är det inte, precis som du säger, att möta sorg! Och att omgivningen förstår och möter ur den sörjandes synvinkel. Jag vill läsa din bok, den verkar så fin och bra. Så fort jag har ork ska jag ordna så det blir möjligt ❤️
      Kram!

      Radera
    2. Roligt att du hamnade hos mig på andra vägar :-) och att du vill läsa Väntrum. Jag anar att den kan vara tung att läsa för en del som är i sin barnlöshetssorg, men tror att du som inte räds sorgen kanske kan få hjälp att läkas genom att möta den. Jag hoppas det. Kanske talboksvarianten kan vara något om de kognitiva symtomen är för tunga. Den kom nyligen som talbok. Jätteroligt! http://www.legimus.se/work/details?workId=95f0d7ee-a4f6-4f26-acb4-a253009cff06

      Radera
    3. Å, tackar för tipset, ska klura på bästa varianten. Bäst är att läsa på telefonen, och om det inte finns i e-bokform så brukar jag fotografera sidorna med mobilen, lite i taget, det funkar kanon!
      Men om du har tips på den i e-boksform så hojta igen : ) Ja, jag tror jag fixar det, en bra bok hjälper att lyfta sorg och kunna gå vidare. Det känns så med det du skriver överlag : )

      Radera
    4. Cecilia summerar01 april, 2014

      Den finns inte som e-bok tyvärr. Men jag känner en ;-) som har den i pdf. Mejla mig via kontaktsidan på bloggen om du vill att vi ska göra en liten deal.

      Radera
    5. Skönt att du har kontakter :D
      Mailar!

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!