Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

fredag 4 juli 2014

Dagens utsikt och lite Throwback Thursday fast det är fredag




Det här med att åka iväg på något nuförtiden är ju inte alldeles självklart när det kommer till en sån tillsynes enkel sak som att tvätta håret. Jag får ju hjälp av hemtjänsten med det i vanliga fall, men dom följer ju inte med mig på resor. Så jag har helt enkelt fått planera in en heldag för det, eftersom det går åt så ofantligt mycket kraft för mig att göra det.
Mer än att gå. Att hålla upp armarna i några minuter är som att lyfta hundra kilo i bänkpress.
Så efter en snabb hårtvätt måste jag vila resten av dagen för att mjölksyran ska dra sig tillbaka.
Min man brukar hjälpa mig, men han ska ju orka göra allt det andra också, laga mat och sköta hushållet, så det är inte helt självklart att få till det i planeringen när vi båda riskerar PEM.

Visst, jag skulle ju kunna låta bli att tvätta håret för att spara in på krafterna, men det gillar inte mitt eksem i hårbotten. Minns när första arbetsterapeuten svarade på min fråga om det finns nåt käckt hjälpmedel för hårtvätt (innan beviljad hemtjänst) med att säga: "du kan ju helt enkelt låta bli att tvätta håret" Jahapp. Så enkelt var det. Det var ingen idé att diskutera vidare och nu är jag så tacksam för hemtjänsthjälp. Dom smörjer dessutom in mina eksem efter dusch och hårtvätt, och ibland får jag lite massage på köpet. Det kallar jag omvårdnad.

Såhär såg det ut förra året då vi kom iväg på sammankomst.







Jag var så lycklig, för efter andra dagen orkade jag stå upp lite extra och kom till och med ut på ett hejdundrandes vackert fält på vägen hem! Precis intill fältet var det en familj som hade parkerat sin husbil och hon sprang ut och undrade om vi ville bli fotograferade, hon tyckte nämligen det såg så härligt ut med oss på fältet. Jag minns att jag försökte mumla något om att det minsann var en väldigt speciell stund för oss med tanke på vår hälsosituation, men det blev nog rätt rörigt. Men hon såg nog helt klart att vi var lyckliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!