Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

söndag 27 juli 2014

"Står vi på vågen står vi inte på barrikaderna"




Äntligen, här kommer nu ett sammandrag av den superpeppiga boken Kroppspanik - Fett, lögner och sjukt onödig ångest! Lite längre ner i inlägget kommer även en liten intervju som jag fick med författaren Julia Skott via mail!

Som kroniskt sjuk och med kraftiga begränsningar i både aktivitetsnivå och kroppsfunktion så känner jag att detta är riktigt viktigt att ta upp. Jag har själv blivit otroligt mycket hjälpt av att slappna av när det gäller min syn på min kropp.

Som ME-sjuk behöver jag avlasta mig själv från onödig oro och spara på mina mentala krafter, och det är nu - några år efter att jag kunnat ändra mitt tänk kring kroppen, bantning och motion - som jag inser hur mycket energi som gått åt till det innan. Och hur jag faktiskt blivit sämre i hälsan av att banta eller tvinga kroppen till motion som varit utöver min aktivitetsnivå. Bara för att jag velat gå ner i vikt. För att jag fått itutat mig att övervikt är ohälsosamt.

Jag har läst flera böcker i ämnet innan (har skrivit om dom i ett annat inlägg), men detta är första gången det finns en bok på svenska och som är skriven med svenska förhållanden i åtanke. Det har behövts länge!

Såhär skriver bokförlaget på sin hemsida om boken:

"Jag vill att du ska kliva ner från vågen, släppa klämtaget om valkarna, verkliga eller inbillade, och sluta noja om tre eller åtta eller fyrtio kilo för mycket − eller för lite. Oavsett hur du ser ut, oavsett vad du väger, är det onödigt att oroa sig och må dåligt över det."
Med vass humor och drastiska exempel från verkligheten gör Julia Skott upp med BMI-lögner, hälsomyter och skeva kroppsideal i Kroppspanik. Med hjälp av aktuell forskning, personliga erfarenheter och populärkulturella spaningar tecknar hon bilden av ett samhälle som drabbat av kroppspanik.
Julia Skott förklarar varför bantning inte fungerar i längden och att övervikt inte alltid är farligt medan däremot skräcken för att bli, eller betraktas som, tjock driver oss till hälsofarliga bantningsexperiment. Hon pläderar för en mer nyanserad bild av hälsa i en värld där alla kroppar tillåts må bra."

Här kommer intervjun:

-Berätta gärna lite om dig själv, Julia!

-Jag är journalist och författare och debattör, som bor i Stockholm. Jag har nog alltid varit intresserad av kroppsideal och all diskussion kring det, men de senaste åren har det blivit ännu mer av det. Och det blir väldigt uppenbart att folk vill ha de diskussionerna.

-Varför skrev du boken?

-Jag ville samla massa kunskap och ilska i ett enkelt och tillgängligt paket. Vi hindras och störs av alla idéer och lögner om kroppar och vikt och hälsa, och det är så onödigt.

-Tror du att vi med kronisk sjukdom som är fysiskt begränsade har nytta av den? Varför? Hur?

-Jag tror absolut det. Det handlar om att ifrågasätta våra idéer om kroppar och normer, men också om hälsa och att förtjäna rätten att se ut på ett visst sätt.

-Skulle du vilja sammanfatta boken med ett gott råd till oss kroniskt sjuka som är kraftigt begränsade vad gäller funktion och ork i vardagslivet?

-Alla kroppar förtjänar att finnas till och respekteras. Man ska aldrig behöva rättfärdiga sin existens eller det sätt man antingen väljer eller klarar av att leva.

Word, Julia!

Här kommer lite teasers från boken:











Här kan du köpa boken, både som e-bok och som pappersbok:

http://www.adlibris.com/se/e-bok/kroppspanik-fett-logner-och-sjukt-onodig-angest-9789127135871

Följ Julia på sociala medier:

https://mobile.twitter.com/juliaskott
http://juliaskott.wordpress.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!