lördag 25 oktober 2014

Börjar komma upp ur kraschen, tror jag

Det värsta illamåendet är över och jag kan få i mig lite mat nu.
Jag skakar inte lika mycket inombords och i eftermiddags fick jag äntligen den efterlängtade läkande tupplurssömnen.
I två dygn nu har kroppen varit så övertrött och så utmattad att det varit svårt att sova. Förra natten somnade jag inte utan domnade bort varpå jag även slutade andas. Och genast vaknade. Som tur var såklart. Och domnade bort, slutade andas, vaknade. I flera timmar.
Ni hör ju, så hemskt.

I sjukdomsbilden ingår att mitokondrierna är utmattade, cellens energifabrik funkar inte som den ska, och då blir även en liten ansträngning, fysisk eller mental, väldigt påfrestande. Det finns inte kraft helt enkelt. Batteriet är svagt, och den går heller inte att ladda upp nämnvärt. Frustrerande när en mobil håller på så. Förödande när kroppens celler funkar så.
För mig innebär ett besök hos tandhygienisten att mina batterier tar slut väldigt fort genom att bara gapa eller att det rensas på och mellan tänderna. Små små rörelser som man i vanliga fall inte känner av så mycket, blir kolossalt mycket för mina mitokondrier.
Och då minimerade vi ingreppet så mycket som möjligt och minskade på dom kognitiva intrycken för att inte trigga hjärntröttheten. Vi släckte ner taklampor, stängde av radion och jag använde öronproppar. Lugnt och skönt.
Men själva undersökningen och rengöringen av tänderna räckte till för att jag skulle krascha.
Nästa gång får vi minska ytterligare på tiden och eventuellt dela upp det på flera korta besök. Men med veckor eller månader emellan eftersom även själva bilturen dit och hem tar på krafterna.
Det är verkligen så typiskt, men just denna Folktandvårdsklinik låg på samma gata där vi bor, och jag valde dom just på grund av det.
Nu har dom flyttat in till stan och resan dit in med sjukresa är väldigt komplicerad och tidskrävande.
Men att i nuläget byta känns inte så bra eftersom min tandhygienist känner mig och sjukdomen så väl. Hon är så mån om mig och har till och med ringt runt själv för att ta reda på hur jag ska få så skonsam vård som möjligt. Bara det att hon ordnar speciellt så att jag inte utsätts för parfym eller kemikalier när jag kommer dit är guld värt.

Men, nu vet vi lite mer, och så får vi helt enkelt göra det ännu bättre nästa gång. Gör om, gör bättre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!