tisdag 25 november 2014

Ett år senare


Som vi grät igår.
Min man gjorde en sista koll i föräldrahemmet innan nycklarna skulle överlämnas till nya ägare. Han filmade och tog bilder för att jag skulle få se huset en sista gång, och som vi kan spara som minne. Han filmade ett litet klipp där han spelar ett farvälstycke på sin säckpipa. Plockade några grenar från det vackra trollhasselträdet som vi ska ha som dekoration i vårt hem. Jag önskar så att jag kunde ha varit med honom på plats.

Tomt. Overkligt tomt i ett hus som varit så fullt av liv.
Svärfar köpte huset för drygt sextio år sen, och här föddes min man för fyrtiotre år sen. Hyresgäster på andra och tredje våning har kommit och gått och målat om dom olika rummen i alla regnbågens färger.
Min man har haft replokal i källaren här ända tills nu, och många är dom mysiga fester och tillställningar vi haft nere i källaren. Folk har till och med gift sig här. Öppet hus jämt, innan jag blev såhär sjuk. Jag hade till och med syateljé på en av våningarna under en tid.

Svårt att sammanfatta allt, och för mig är det bara minnen från dom senaste femton åren av huset, för min man är det ett helt liv.
All denna sorg och nostalgi sammanfaller med att svärfar gick bort i november för ett år sen. Känslan och sorgen gör sig än mer påmind just nu.

Men detta blir ändå början på något nytt, något bra. Svärmor bor i en fin lägenhet nu, bara några steg från huset, och nu behöver hon inte längre springa i trappor eller stressa över att ett stort hus behöver omvårdnad. Nu kan hon rå om sig själv och njuta av den nya fina altanen hon har, med rimlig skötselyta för en dam i åttioårsåldern.






2 kommentarer:

  1. Fin historia Mireille. Förstår att många känslor kommer upp till ytan. ❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och skönt att dom faktiskt kommer upp, det behövs sörjas både det ena och det andra. Kram❤️

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!