torsdag 27 november 2014

Jag älskar Göteborg!

Häromdagen tittade jag igenom en bok jag köpte på loppis men inte orkat kolla igenom så noga innan, den heter "Ett svunnet Göteborg" och utgavs på 60-talet, men skildrar staden mellan ca 1860-1914.
Är för det första så fascinerad över att man ens fotograferade så tidigt, men också över allt det vackra i staden som fanns då. Allt man kunde se innan staden växte och började skymma det vackra landskapet runtomkring! Alla vackra träbyggnader! Båtarna! Kläderna...


En av hamngatorna, den som leder ner till operan nu, och som har fyllts igen.



Utsikt från Stora teatern, här ser man alla broar som nu är borta
när kanalen togs bort. Tråkigt att det fylldes igen! Kopparmärra har ännu
inte rests, bilden är tagen några år innan den kommer på plats.



Brand i Renströmska badet. Så vackra kläder och människor!



Utsikt mot Hisingen, Slottsberget till höger.



Åskådare till kappsegling på Styrsö. Hattarna alltså!



Frisörsalong och barberare på Masthuggstorget.



Tanter på Gråberget. Skulle även kunna vara en by i Rumänien på
2000-talet, så att...haha



Gråberget



Redbergsplatsen



Slottsskogen



Häst som drar spårvagn!



Tvättflotte utanför synagogan.



Drottningtorget. Hästvagnar förr, och idag står min församling här
med betydligt mindre vagnar fulla med info och litteratur.
Det händer grejer på hundra år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!