Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

onsdag 25 februari 2015

När ord når hjärtat som inget annat

Varje kväll försöker jag och min man lyssna på ett stycke ur bibeln, och oftast följer vi ett schema där vi läser den från pärm till pärm. Men senaste tiden har jag bett min man att hitta något speciellt, lite lättsammare, och inte där vi är just nu i schemat, som mest handlar om en rätt brutal tid i israeliternas historia. Det finns med en hel del trostärkande hjältedåd där vi är i schemat, men just nu klarar jag inte för mycket action.

Så häromkvällen spelade min man upp denna fina text, vilket gjorde mig djupt rörd och tårar föll på oss båda. Det var en liten hyllning från min man om hur han, trots mina begränsningar ändå tycker att jag betyder så mycket för honom. Å, vad jag behövde höra det. Han vet hur gärna jag skulle vilja handarbeta och ordna med saker, va en del i hushållsarbetet, men han påminde mig om allt jag gjorde innan jag blev såhär sjuk, och att jag är värd lika mycket fastän jag inte kan göra så mycket nu. 

Kom ihåg att den här texten är skriven för flera tusen år sen i en helt annan kultur, och att det idag kan se, och borde se annorlunda ut i många hushåll beroende på omständigheter. Och jag är så tacksam över en livspartner som inte bryr sig om könsroller utan gör det som behöver göras utan att klaga.
Så det här tycker jag även är en hyllning till min fina man som kämpar med att sköta mig och det mesta i hushållet.

"Vem finner en duglig hustru? Långt mer än koraller är hon värd.
Hennes mans hjärta litar på henne, och det saknas inte vinning.
Hon lönar honom med gott, och inte med ont, alla sina livsdagar.
Hon sörjer för ull och lin, och hon arbetar med ivriga händer.
Hon är som en köpmans skepp. Fjärran ifrån hämtar hon sina livsmedel.
Och hon stiger upp medan det ännu är natt och ger sitt hushåll mat och sina tjänsteflickor det som tillkommer dem.
Hon har planer på en åker och skaffar sig den; hon planterar en vingård för det som hennes händer har förvärvat.
Hon binder om sina höfter med styrka och gör sina armar starka.
Hon märker att hennes affärer går bra, hennes lampa släcks inte om natten.
Hon sträcker ut sina händer mot spinnkäppen, och hennes händer griper tag i sländan.
Hon öppnar sin hand för den nödställde, och hon sträcker ut sina händer mot den fattige.
Hon är inte orolig för sitt hushåll när snön kommer, ty alla i hennes hushåll är klädda i dubbla klädnader.
Täcken har hon gjort åt sig. Hennes kläder är av linne och purpurrödfärgat ylle.
Hennes man är känd i portarna, där han sitter bland landets äldste.
Underklädnader gör hon och säljer, och bälten lämnar hon till handelsmännen.
Styrka och prakt är hennes klädnad, och med skratt möter hon den dag som kommer.
Hon öppnar sin mun med vishet, och den kärleksfulla omtankens lag är på hennes tunga.
Hon vakar över det som sker i hennes hushåll, och lättjans bröd äter hon inte.
Hennes söner reser sig och prisar henne lycklig, hennes man reser sig och lovprisar henne.
Många döttrar har visat att de är dugliga, men du, du överträffar dem alla.
Behag kan vara falskt, och skönhet kan vara tom, men prisas skall den kvinna som fruktar Jehova.
Ge henne av hennes händers frukt, och må hennes gärningar lovprisa henne i portarna."

-Ordspråksboken kapitel 31 (Nya världens översättning)

Denna kväll och dessa ord kommer jag aldrig att glömma!
Dessutom fick jag dessa vackra blommor av honom för nån vecka sen som gör utsikten från min sjukbädd så vacker!










6 kommentarer:

  1. Fint <3 andas kärlek rakt igenom.

    Vissa stycken i Bibeln är väldigt fina, kärleksfulla, men mycket är skrämmande, brutalt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, det gäller att förstå historiken och helheten, men det är skonsammare att läsa dom fina partierna <3 Kram på dig!

      Radera
  2. Så fruktansvärt fint! Både det kapitlet och Hans Melanges gest. Så är han ju känd i portarna, han mä... Massor av löv och hjärtan och gullegull till er båda. <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Jag kommer aldrig att glömma din reaktion på ett enkelt valt kapitel. Det var också omtumlande!

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!