Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

torsdag 26 mars 2015

När jag gjorde klänningar och smycken och sånt

Bland det roligaste jag visste med mitt arbete som redesigner, alltså att göra nya kläder och smycken av gammalt material, var själva stylingen och fotograferingen när allt var färdigt. Lite som att jag älskade att klä och pynta barbiedockorna (usch och fy för dom kroppsidealen, så har jag det sagt) istället för att leka med dom, det var stylingen som var leken.

För några år sen gjorde jag en kollektion med smycken gjorda av antika material; bl a virkade dukar, knappar, mässingsdelar från lampor och gamla möbelbeslag. Så tänkte jag att en plåtning ute i skogen bakom vårt hus skulle vara perfekt, och att modellerna bara skulle ha något enkelt omsvept om sig av lakansväv eller liknande. Enkelt.
Men nej, så blev det inte. Jag hittade antika handvävda linnedukar med monogram på istället och kände bara att jag ville göra nåt mer av det.
Så jag började skära till mönster på fri hand inspirerad av renässansmodet. 
Komplicerat, roligt och utmanande. Helt onödigt bara för en plåtning. Men sån är jag. 
Det blev tre klänningar till tre söta modeller samt en veckad krage till en charmerande hund.
Modellerna hjälpte till med sminkningen och jag köpte peruker och även skor som jag stylade om. 
Sen gav vi oss ut i den kyliga novemberskogen med min man som fotograf och plåtade så mycket vi orkade.
Bland det roligaste jag gjort.

Efter det kom jag med på designmässan Fresh Fish och fick visa upp både klänningar och smycken, varav en del hamnade i både tidningar och i TV-nyheterna. En av klänningarna fick vara med på catwalken flera gånger om dagen under mässans utställning, det var en härlig och overklig känsla att se. Lilla jag, som knappt hade nån somhelst utbildning i tillskärning eller sömnad, hade lyckats komma med på en sån stor grej! Det var kul!

Jag kommer lägga ut klipp från Fresh Fish i ett senare inlägg, och även en video som min man filmade när vi var ute i skogen. Härliga minnen! Och wow på dom snygga bilderna min man tog!


Jag upptäckte min talang för sömnad och design alldeles för sent i livet, bara ett par år efter detta blev jag för sjuk för att jobba, och under denna tid orkade jag knappt ens 25%. Men jag har fantastiska minnen att se tillbaka på, och det är jag så tacksam för!



















































2 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!