Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

måndag 13 april 2015

Opaler och labradoriter - En värld av färger!

Jag älskar stenar och mineraler, och min absoluta ädelsten är opal. Sen jag var liten har jag drömt om att åka och gräva efter opaler i grottor i Australien.

Jag har några stycken, bland annat en som är rå och insprängd i den omgivande bergarten.

Och så älskar jag labradorit, just för att den, precis som opalen, också skimrar i regnbågens alla färger.
Jag kan titta hur länge somhelst. Som när jag var liten och såg bensin- eller oljeläckage på asfalten, så fascinerande skiftningar!

Färger tilltalar mig oerhört, såpass att jag ibland plötsligt får små färgdagdrömmar eller hur jag ska kalla det. Det låter mer psykedeliskt än det är, jag lovar. Men jag får plötsligt en bild i huvudet av olika färgkombinationer som är ljuvliga tillsammans. Och då skriver jag ner dom ibland ifall jag nån gång vill skapa något. Måla, sy eller inreda. En vacker dag om jag skulle orka. Men det hade jag stor nytta av innan, när jag orkade skapa.

Men även om jag inte behåller färgerna som inspiration så kan jag bli så lugn och tillfreds bara av att få en sån färgdagdröm. "Åh" säger jag plötsligt till min man, "så vackert, nu såg jag en ny färgkombo!"
Han blir lite fascinerad av det, men egentligen är det som när han komponerar musik i sitt huvud, vilket han nog jämt gör, det är en ständig symfoni i hans hjärna, full med dagdrömstoner.

Här ser ni tre stenar som jag har i en skål med vatten, dom ser rätt alldagliga ut tills man ser dom i ljuset, genomskinliga och med ådror av regnbågsfärger! Det går inte att fånga på bild hur vackert det är! 
Dom mörka är labradoriter, och den tegelfärgade har opal i sig.












4 kommentarer:

  1. Så sjukt vackra! Verkligen en gåva att kunna få en hel drömlivskänsla av sådana förnimmelser. Det händer inte mig lika dramatiskt som dig, med såna plötsliga "uppenbarelser", men förstår ändå ungefär hur du menar. Härligt! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Vilken skapelse och skapare! Men du beskriver våren väldigt fint i din blogg, något liknande? Känner igen det från andra vårar eller årstider, man liksom fylls av liv <3

      Radera
  2. Så snyggt! <3 Det gröna som lyser igenom den röda stenen påminner om mej om stålmannen och kryptonit! :)

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!