Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

lördag 23 maj 2015

Att vilja springa

Idag är det Göteborgsvarvet och jag har spring i benen.
Sen jag flyttade till Göteborg på slutet av 90-talet så har jag hatat detta jippo(mest för att allt är avspärrat där vi bor och att folk parkerar hursomhelst).
Men precis innan min kropp la av och hamnade på denna sängliggande nivå, då när jag fortfarande hoppades att min så kallade utbrändhet skulle gå över, så fick jag smak på löpning.

Itutad att det bara handlar om dålig kondition tänkte jag att det får jag helt enkelt jobba upp då. Fast jag redan försökt i kanske trettio år.
Den sista 'motionen' jag gjorde var promenader som blev kortare och kortare . Jag låg däckad hela dan efter promenaderna, och nästa dag fick jag kraftiga influensasymptom. Men så fort 'influensan' var över så försökte jag igen. 

Jag gav minsann inte upp trots att orken försvann mer och mer. 
Mitt i allt det så tänkte jag att jag nog en vacker dag ska kunna springa en bit. Jag inspirerades så av en löperska som jag hade lite kontakt med, Sofia, som även är modejournalist och som då bodde i New York (Hon vurmade precis som jag för hållbart mode och det var så vi kom i kontakt). Hon bloggade om allt fantastiskt hon såg på sina löparturer över broar, block och genom parker. Tänk att resa en längre sträcka med bara sina ben!
Hon sprang dessutom nästan alltid i klänning, jag tyckte det var så snyggt och inspirerande att jag skickade henne en löparklänning som jag hade designat och sytt speciellt till henne.

Det blev ju ingen löpning för min del, och promenaderna uteblev helt till slut, men jag är glad att veta varför min kropp inte funkade eller funkar som den ska, att det helt enkelt finns en biologisk förklaring. Det satt inte i huvudet på mig som jag fått höra hela livet, och jag saknade definitivt inte motivation. Och det handlade inte om dålig kondition. Det handlade om väldigt taskiga mitokondrier.
(Mer om det en annan dag)

Nuförtiden är jag för sjuk att ens vara med och titta på Göteborgsvarvet om jag hade velat. Det är för mycket pollen, ljud, ljus, lukter, temperaturväxlingar och så ansträngning bara av att sitta i rullstol en längre stund.
Jag hör helikoptern utanför vårt hus och till och med det ljudet är ansträngande. Ligger just nu med mörkläggningsgardin fördraget och vilar för att klara av en dusch idag. Det får bli mitt lilla Göteborgsvarv.

Jag vet flera vänner och bekanta till mig som springer idag, det ska bli kul att följa dom via sociala nätverk. Pepp och heja er!

Här kan ni läsa om klänningen jag skickade till Sofia, den var sydd i ekologiskt tyg och helfodrad för att slippa skavande sömmar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!