Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

torsdag 14 maj 2015

Mitt hjärta blöder för barn och unga som drabbas av svår kronisk sjukdom

"14-åriga Ada Weber Viskari fick sitt liv totalt förändrat för två år sedan, när hon gick i klass 5 p Södra skolan.

– Det kom väldigt plötsligt. Jag började känna mig trött och jag fick väldigt ont i lederna i armarna och benen. Det kändes som att jag ständigt gick omkring med feber i kroppen. Efter att tag började jag svimma av helt oförklarliga anledningar och till slut förlorade jag medvetandet nästan en gång per dag. Det var hemskt jobbigt.

Det besvärliga tillståndet ledde till flera läkarbesök och de första teorierna var att Ada hade drabbats av någon form av reumatism eller epilepsi. Man diskuterade också kring följderna av en eventuell hjärnhinneinflammation.

Ingenting av detta visade sig vara rätt.

Ada Weber Viskare berättar vidare:

– När jag gick i sexan kunde det hända att jag satt och stirrade rakt fram och bara försvann i tankarna, liksom. Efteråt mindes jag inte ett dugg. Det var riktigt otäckt.

Till slut, efter nästan två års funderingar fram och tillbaka vad det var Ada hade drabbats av kom en privatläkare i Motala fram till att det var ME/CFS.

Läkarens teori bekräftades av sjukvården i Linköping.

– Jag kan bara gå halva dagar i skolan. Tröttheten och smärtan gör att jag inte orkar mer. Eftermiddagarna ligger jag mest hemma i sängen och vilar, säger Ada och berättar att hon tar sammanlagt tolv tabletter av olika preparat varje dag för att motverka de jobbiga symptomen.

Men medicinerna hjälper bara delvis.

– Det gör ont i kroppen hela tiden och tröttheten släpper aldrig helt och hållet.

Innan sjukdomen bröt ut var Ada Weber Viskari en aktiv ung tjej som spelade piano, gick på cirkusskola och utövade truppgymnastik.

Allt detta tvingades hon sluta med."

Läs mer här om Ada och sjukdomen ME:

http://mobil.mvt.se/nyheter/motala/hennes-liv-forandrades-genom-en-neurologisk-sjukdom-11026923.aspx

4 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!