Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

fredag 15 januari 2016

Diagnoskriterier för ME

Vissa dagar kan jag vakna upp och undra "vad i hela friden är det för fel på mig?!" fastän jag vet att jag har en neurologisk sjukdom som enligt senaste forskningen lutar åt att vara autoimmun. Symptomen kan skifta lite över tid och ett av huvudsymptomen är ju faktiskt minnespåverkan vilket gör att jag ibland blir sådär..förvånad när ett nygammalt symptom dyker upp igen.

Men det här är alltså diagnoskrierierna för ME och när jag läser dom så faller bitarna på plats igen (även om jag inte vill att det ska vara så):

"De kriterier som idag företrädesvis används för diagnostik av ME/CFS är de s k Kanada-kriterierna (Canadian Clinical Criteria, CCC). De utvecklades 2003 av en internationell konsensusgrupp under ledning av Health Canada (Carrruthers et al, 2003).

För att uppfylla diagnosen ME/CFS ska patienten möta kriterierna för utmattning, Post-Exertional Malaise (ansträngningsutlöst försämring), sömnstörningar och smärta; ha två eller fler neurologiska/kognitiva symptom; ha ett eller fler symptom från två av kategorierna av autonomiska, neuroendokrina eller immunologiska manifestationer; samt uppfylla kriterium 7.
  1. Utmattning
    Oförklarlig ihållande eller ständigt återkommande utmattning, både fysisk och mental, som avsevärt är nedsättande för aktivitetsnivån.
  2. Ansträngningsutlöst försämring (Post-Exertional Malaise, PEM)
    Onormal fysisk och mental uttröttbarhet efter ansträngning. Snabb muskulär och kognitiv utmattning, ansträngningsutlöst sjukdomsmående och/eller extrem utmattning och/eller smärta samt en tendens att patientens tillhörande symtom förvärras. Onormalt lång återhämtningsperiod, oftast längre än 24 timmar.
  3. Sömnstörningar
    Patienten känner sig inte utvilad efter sömn. Störningar i antalet sömntimmar och i dygnsrytmen.
  4. Smärta
    Smärta kan upplevas i muskler och/eller leder och är ofta utbredd. Det finns oftast en signifikant huvudvärk av en ny typ, ett nytt mönster och en ny svårighetsgrad.
  5. Neurologiska/Kognitiva manifestationer (minst två symtom måste uppfyllas)
    • Förvirring
    • Koncentrationssvårigheter
    • Försämrat korttidsminne
    • Desorientation
    • Svårigheter att processa information
    • Tappning av ord
    • Överkänslighet mot ljud och ljus
  6. Minst ett symtom från två av följande kategorier
    • Autonomiska manifestationer
      • Ortostatisk intolerans, (NMH)
      • Postural ortostatisk tachycardi (POTS)
      • Fördröjt lägesrelaterat lågt blodtryck
      • Svimningskänsla
      • Illamående
      • Matsmältningsbesvär
      • Urinträngningar och nervös blåsa
      • Hjärtklappning med eller utan rytmstörning
      • Andnöd efter ansträngning
      • Extrem blekhet
    • Neuroendokrina manifestationer
      • Onormal och dagligt fluktuerande kroppstemperatur
      • Perioder av svettning
      • Återkommande feberkänsla
      • Kalla fötter och händer
      • Intolerans mot extrem hetta och kyla
      • Uttalad viktförändring
      • Symtomen blir svårare under stress
    • Immunologiska manifestationer
      • Ömma lymfkörtlar
      • Återkommande halsont
      • Återkommande influensaliknande symtom
      • Generell sjukdomskänsla
      • Ny överkänslighet mot mat, medicin och/eller kemikalier
  7. Sjukdomen ska ha varat i mer än sex månader
    Vanligtvis har det förekommit ett hastigt insjuknande, men gradvisa insjuknanden förekommer. En preliminär diagnos kan sättas tidigare än sex månader. Tre månader är lämpligt för barn.
För att kunna bli inräknade måste symtomen ha uppstått eller blivit markant förändrade vid insjuknandet. Det är osannolikt att en patient lider av samtliga symtom från kategori 5 och 6.
Barn har ofta flera olika dominerande symtom, som kan tyckas ändras från dag till dag.
Om en patient har haft oförklarlig trötthet i mer än sex månader, men inte uppfyller övriga kriteriekrav, ska tillståndet klassificeras som idiopatisk kronisk trötthet.
ME/CFS är klassat som en neurologisk sjukdom av WHO och ska diagnosticeras med koden G93.3. Detta gäller både ME/CFS som uppstått efter en infektion och ME/CFS där insjuknande skett gradvis."
Och här finns en bra "kryssversion" av Kanada-kriterierna som man kan fylla i för att se om man uppfyller kriterierna för ME:
http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/kanada-kriterierna_kryssversion.pdf
Källa: http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier

2 kommentarer:

  1. Här kör vi "En långvarig förkylning" ;-) Elin blev sjuk (förkyld) i söndags för en vecka sedan och det blev värre (Influensa) så hon har haft feber konstant i sex dagar... nu hostar hon så jag tror lungorna är på väg upp. Jobbigt när barn är sjuka. Jag ska ringa sjukan i morgon men tror ju det blir "Avvakta".

    Jag blir glad då jag läser att Du mår lite bättre och orkar lite mer än vanligt.
    Vår sjukdom är ju så konstig... sjuka är vi absolut men läkare tror mer eller mindre på diagnosen.
    Jag fick höra att jag inte längre skulle få mina morfinbaserade värktabletter längre, läkaren visste att jag har kronisk värk men hon ansåg jag kunde börja med träning, styrketräning.

    Nu hoppas jag Du får fortsätta må bättre.
    Gör allt Du känner Du mår bättre av.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars Elin! Hört många som just haft hosta, och besvärlig sådan, denna vintern. Kanske plötsliga omställningen till kyla, och att det var försenat? Hoppas hon blir bättre snart!
      Nej va trött kan blir när dom plötsligt får för sig att dra in en medicin och "nu gör vi såhär istället"! Du måste ju få lite lindring, det som går, resten av eländet måste vi ju ändå stå ut med!
      Tack för pepp! Jag är otålig men försiktig, vill kunna klara det enkla, känns nästan som om man måste lära sig att gå igen efter en svår bilolycka, lååång konvalecens efter ett längre skov i MEn.
      Önskar dig också att kunna göra det du vill och orkar, vi får ta en dag i taget. Tack för att du tittar in här, kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!