Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

måndag 15 februari 2016

Far from the Madding Crowd - Om att uppslukas av bra film


Det var längesen jag gick såhär all in för en film som jag nu gjort med Far from the Madding Crowd.
Just nu och just denna fångade mig lite extra, såpass att jag köpte dvdn för att kunna se extramaterialet. Och såpass att jag grämer mig för att vi inte har blue ray eftersom det finns ännu mer extramaterial på blue ray-utgåvan.

Musiken, landskapet, ljuset, kläderna, mossan, ormbunkarna, lammen, friarna, skörden, replikerna, Bathsheba Everdene, Mr Oak, Fannys brudklänning och en massa annat fint.

Jag skäms alltid lite för att jag oftast ser filmatiseringarna utan att ha läst romanerna eller novellerna, dom fantastiska klassikerna som man ska ha läst flera gånger om, men jag har sällan orkat läsa eller hänga med i böcker, förutom faktaböcker. Och denna gång behöver jag inte skämmas så mycket alls tycker jag (jag ska sluta skämmas mer överlag för saker jag missat, har jag tänkt. Som att det blir syftningsfel i meningar också. Jobbar på det.) eftersom regissören Thomas Vinterberg inte hade läst den innan han tog itu med att göra film av den.
Inte konstigt alls kan jag tänka eftersom han haft fullt upp med att uppfinna den häftiga genren dogma-filmning. Det är han som gjort den fantastiska filmen Festen, min absoluta favorit bland danska filmer.

Musiken i Far from the Madding Crowd  är så vacker och tål att lyssnas på som den är, från början till slut, och vackrast är nog första spåret och den som hörs i trailern här, Carey Mulligan sjungandes en traditionell engelsk/irländsk visa.

Men lite sugen är jag allt på att läsa romanen, på originalspråk dessutom. Thomas Hardy som skrivit den är fantastisk med ord och att beskriva både miljö och människor. Jag har hittat lite utdrag ur boken som jag fastnat för och då speciellt för kapitlet "The hollow amid the ferns". Så fint namn på ett kapitel, bara det. Ett kapitel om gläntor med ormbunkar, mossa och förälskelse, det är grejer det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!