Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

tisdag 16 februari 2016

I den här tröjan har många tankar stickats in

Det är väldigt meditativt att sticka, när det väl flyter på. Jag har börjat sticka en tröja uppifrån och ner, utan något mönster men med en skopa gissning och en skopa ihoppusslande av olika videotutorials och bloggars beskrivningar om hur man gör. Jag började sticka på den för ett bra tag sen men det blev fel om och om igen så jag har repat och försökt igen.

Nu verkar den bli bra. Baskern jag stickade emellan var lite test på hur garnet beter sig men också lite andningspaus eftersom det projektet var lite mindre. Men den är också stickad på mycket gissning och en hel del googlande av "sticka basker". Så fort jag lärt mig principen så hittar jag hellre på eget mönster än att göra efter ett mönster som oftast kan va lite krångligare än vad det behöver vara, och framförallt väldigt krångligt att läsa för en trött hjärna.

Åter till att det är meditativt att sticka. Idag var jag inne i ett parti där jag inte behövde tänka så mycket på vad jag gjorde och då började jag plötsligt bearbeta gamla lite jobbiga känslomässiga grejer. För varje maska så flöt det fram nya tankar och vinklingar och det kändes helt okej även om det knöt sig en del i magen. 

Den här tröjan är ju svart men med inslag av paljetter, och det tycker jag blir en perfekt symbolik på denna omgång av känsloutredning, en garntråd med mörk sorg och en annan tråd som ger lite ljusglimtar i det stora hela och på lite längre sikt. Vissa saker kommer jag kanske aldrig kunna sluta att sörja, men det kommer nog att dämpas med tiden. Och det har det redan, men ibland sköljer det över mig igen och så får jag ta mig igenom det lagret också. Jag vill ge rum både för sorgen men också för lättnaden som kan komma av att man orkar möta det tråkiga och oundvikliga. 

En annan liten symbolisk grej som finns i tröjan är ett litet hål som antagligen är en maska som blivit fel, och jag upptäckte det lite sent och bestämde mig för att det får vara så. Jag är fortfarande lite för ovan att fixa till eller lista ut vad när det blir lite fel i stickningen, och spela roll; lite hål, ojämnheter och konstigheter passar mig bra, man kan inte rätta till allt här i livet.




1 kommentar:

  1. Så fint skrivet och fint stickat! Gillar symboliken och känner in och igen. <3

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!