lördag 6 februari 2016

Om en skjorta med bedårande krage och manschetter


"Vackraste barnkragen i hela världen? Vet precis vilken bebis som ska få den." 

Så skrev jag på Facebook och la ut tillsammans med bilden för tre år sen.
Jag minns inte riktigt när jag köpte den, men tippar på att det var något år före, eller två, när jag fortfarande jobbade 25 % och letade runt på loppisar för att kunna återanvända saker och sen sälja.


Och igår skrev jag såhär:

"Flerårigt projekt äntligen färdigt! 
Fas 1: Krage och manschetter inhandlas på loppis (minns ej om bebis var på gång eller att jag tänkte "måste ha utifall något sött litet barn föds i närmsta bekantskapskretsen!") 

Fas 2: Ett sött litet barn i närmsta bekantskapskretsen föds! Det blev en gosse och han får krage och manschetter symboliskt under en storslagen gåvoceremoni (eller om det var mitt i en fika, troligtvis det senare) tills jag syr en skjorta att sy fast dom på.

Fas 3: Mörkret. Setet ligger i en byrålåda och jag i en säng. Ganska länge. Gossen växer och börjar älska bokstäver och lär sig till och med att läsa och räkna. Jag varken läser eller räknar. Kollar kostymsåpor på mobilen och försöker orka andas.

Fas 4: Rensar byrålådan, hittar setet och tänker att än är det inte försent, gossen är 2,5 år nu, det skulle kunna funka med halsvidden. (Gossen har dessutom visat sig vara ett riktigt retrobarn med guldlockigt hår och en hjärna som en liten professor. Inte för att jag sett en professor med sailor-aktig krage, men någon ska väl bli den första.) 

Fas 5: Googlar vit skjorta för barn i 2,5 års ålder och hoppas på att krag- och manschettmått passar ihop. Skjorta hittas på hm.se, klickas hem och fem dagar senare ringer brevbäraren på med det lilla paketet (och med grannens post för sjuttioelfte gången). 

Fas 6: Måtten stämmer EXAKT. Sprättar i omgångar under några dagar. Nålar under några dagar. Tråcklar från och till under några dagar. Syr fast på maskin på 3 minuter.
Tvättar. Stryker en vecka senare.
(Denna fas hade tagit 30 min totalt för 3 år sen, tänk så tråkigt)

Inväntar fas 7: Guldlockig gosse ska prova skjortan och förhoppningsvis passar den som en smäck, annars går vi vidare till fas 8 och låter skjortan vila tills lillebror kan ha den. Och generationer efter."

Så här blev slutresultatet, och som en väninna kommenterade, "skam den som ger sig"! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!