Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

onsdag 10 februari 2016

Tillbakablick 2015

Jag kör en repris från förra året och sammanfattar 2015 med en liten egenintervju! 
(typsnitten blev lite hejconbejcon och gick inte att fixa)

Dag från 2015 du alltid kommer att minnas?


En alldeles speciell dag med ett kärt återseende och kramen man längtat ihjäl sig på.

Och dagen då beslutet från Kammarrätten damp ner på hallgolvet, beslut om att beviljas sjukersättning och läsa svart på vitt att Försäkringskassan gjort FEL. 

Bästa köpet?


Vår lilla campingbil som är en säng på hjul skulle man kunna säga. 


Blev du kär i år?


Alltid.


Gjorde något dig riktigt glad?

Det kära återseendet men också känslan av att orka gå utan rullator. Havet. Simmandet med silverskimmriga halvläskiga makrill i stora stim som kändes som att simma med delfiner slash hajar. Spooky men new ageigt på en och samma gång.
Sjukersättning beviljad av Kammarrätten!! Jag blev så glad att jag grät!

Genomdrev du någon stor förändring?

Det där med att gå utan rullator, kunna gå en bit in i skogen bakom vårt hus på vårkanten, jättestor förändring.

Och så klippte jag av håret i slutet av året. Är fortfarande traumatiserad av det nån månad senare. Men det går snabbt att tvätta det nu.

Reste du utomlands?


Nej, och det gör mig så ont att jag inte klarar att göra en sån resa. Längtar till sol och exotiska hav.

Vad skrattade du åt?

Roliga klipp på youtube, mest från Jimmy Fallons show och så helt underbara James Cordons "Carpool karaoke" med kända artister. Favoriten är nog den med Justin Bieber. Och Chris Martin, men det är ju från i år, alldeles purfärskt, se det.


Vad har du tittat på på tv?

Vi har ingen tv, men streamar mycket via tv-appar:


Månatliga sändningar med lite blandat innehåll på tv.jw.org

Downton Abbey
Poldark
Heartland
Hart of Dixie
When Calls the Heart 
Idol
Switched at Birth
Big Eyes
The Mockinjay I
Hobbit, den sista i trilogin
The Theory of Everything

Och så såg jag om Jane Eyre och The Notebook. Älskar The Notebook och vet inte hur många gånger jag sett den.

En hel del smörigt, lökigt och lättsmält alltså, precis vad jag klarar nuförtiden.

Vad önskar du att du gjort mer?


Jag önskar såklart att jag haft hälsan att kunna göra mer av väldigt mycket. Kunna vara mer utanför sängen och hemmet kort sagt.

Vad önskar du att du gjort mindre?


Grubblat på oviktiga saker.


Största framgången på jobbet 2015?


Tyvärr inga. 


Bästa boken du läste i år?


Är så glad att jag ens kunde läsa nån bok! Det blev inte många men den bästa var Dostojevskijs "En löjlig människas dröm"


Största musikaliska upptäckten?


En massa, och det är kul eftersom jag inte kunnat lyssna så mycket på musik på ett bra tag. Det har ju forfarande inte varit så mycket, inte varje dag, men några stunder här och där. Och ett par gånger i vanliga högtalare! Det är stort! Det har varit hörlurar ett par år nu som funkat, har behövt sålla bort annat ljud för att klara musik.
Och mer specifikt så har jag fastnat för dubstep! Musik med rätt sorts frekvens och som faktiskt håller pulsen i viloläge trots snabbt beat.  

Den maträtt du åt oftast 2014?


Fisk i någon form. 


Något du önskade dig och fick? 


Ja, massvis. Fina stunder i naturen och med mina allra käraste.


Vilka saknade du?

Mina vänner. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Citerar från förra året:

"Samma. "Sorg och glädje, båda bodde i mitt hjärta." - Johan Ludvig Runeberg"

Största misstaget?


Att inte ha tålamod när det gäller att lyssna på vad kroppen orkar. Det har blivit bättre men är väldans svårt.


Lärdom om dig själv under året?


Massor. Har gjort en liten inre resa, kanske mer än nånsin. Men vad låter jag vara privat. Och det är nog en del i lärdomen, att jag har kommit fram till att jag behöver vara mer privat i vissa saker för att vara tillfreds.

Största framgången på det privata planet?

Liten förbättring i hälsan och att jag lärt mig en massa nytt om hur jag fungerar, både kroppsligt och själsligt.

Vad spenderade du mest pengar på?


Samma som förra året:
Kosttillskott, mediciner och vårdbesök.

Något du önskade dig och inte fick?


Jag vill bo i eget hus (med mannen såklart) med veranda, och åka utomlands. Det fick jag inte. 
Jag ville vara med på sammankomst i Stockholm men det gick inte och det var första gången i mitt liv som jag missade en sommarsammankomst.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?


Jag firar inte födelsedagar och minns inte vad som hände just den dagen.


Finns det något som skulle gjort ditt år ännu bättre?


Att vara frisk och ha kunnat träffa min älskade familj.


Vad fick dig att må bra?


Samma som förra året:
Bönen, min man, fördjupade vänskaper, havet och osteopati.

Lärde du dig något nytt?


Att sticka!!


De bästa nya människorna du träffade?


Vännerna i vår nya församling som vi flyttat till! Speciellt dom andliga herdarna som vi kallar dom, jättemysiga. Än sålänge får jag nöja mig med att höra dom nya bekantskaperna via telefon när dom ger mysiga kommentarer när vi lyssnar på församlingens bibelstudium.


Något du var stolt över?


Min man som är en hjälte. Han är bra och duktig på så mycket.


Vad tänker du göra annorlunda nästa år?


Prioritera hälsan ännu mer, tänka här och nu och för framtiden samtidigt. Att jag ska hålla på längre sikt.

Din högsta önskan just nu?


Samma som förra året och i allra högsta grad ännu mer efter årets otäcka händelseutveckling världen runt:

Fred på jorden. Faktiskt. Bästa grejen.

4 kommentarer:

  1. Du är fantastisk på att fånga saker i ord min vackra hustru!
    Det har hänt mer än man minns om man inte tänker efter lite. Tack för att du tänker åt oss!

    SvaraRadera
  2. Älskar din blogg och detta inlägg, och nu när jag såg era kommentarer här ovanför började jag gråta. Kram på er!

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!