lördag 5 mars 2016

Ekologisk och raw choklad utan socker

Jag är histaminintolerant och tål inte heller socker. Kakao innehåller mycket histamin så det har varit rätt kört med chokladätande för min del, ett bra tag. Mitt livselixir liksom. Men, jag tål lite mer histamin nu och om jag gör min egen choklad så sötar jag den med mullbär. Bra va? Godaste chokladen jag ätit dessutom.

Hur gör man då? Jag höftar som vanligt och tar:
1 näve ekologiskt och raw kakaosmör
1 näve ekologiskt och raw kakaopulver
1 näve malda torkade ekologiska mullbär 
1 nypa ekologiskt vaniljpulver
1 droppe ekologisk pepparmyntsolja 

Smälter kakaosmöret och kakaopulvret i vattenbad på spisen tillsammans med vanilj och oljan och häller upp i söta formar av silikon. Sen strör jag över dom malda mullbären över kakaoblandningen som sjunker in i den och sen låter jag det stelna i kylskåpet.

Sen dukar jag fram med finaste porslinet och dricker en kopp te till, gjord på färsk ingefära och torkad pepparmynta. Ljuvligt.










3 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!