torsdag 7 april 2016

Nu blommar tulpanen, och så har jag gjort min första vitsipperapport i egenskap av fenologiväktare!



Såhär sprickfärdig var den ju igår:


Och imorse hade den slagit ut litegrann, men jag testade att ta intervallfoto på den för att se resten av blomningen som en time lapse-film.


Det blev sådär, kameran har begränsade inställningar och jag visste inte riktigt hur lång tid det skulle ta. Batteriet tog slut snabbt dessutom vilket var synd, för då kunde jag inte göra fler försök.

Men här kommer några vanliga foton på denna stolta piontulpan:






Jag fick definitivt mersmak att odla tulpanlök i ett glas med lite vatten!

Och så har jag rapporterat in min första vitsippa till naturenskalender.se i egenskap av fenologiväktare! Tänk vad man kan göra nytta genom att krypa till andra sidan av sängen, ta upp kikaren och spana in i skogen! Längtar tills det blir en matta och att jag har ork att ta mig dit för att se dessa varelser på närmare håll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!