lördag 7 maj 2016

It's been seven hours and fifteen days

Since you took your love away
I go out every night and sleep all day
Since you took your love away
Since you been gone I can do whatever I want
I can see whomever I choose
I can eat my dinner in a fancy restaurant
But nothing
I said nothing can take away these blues
'Cause nothing compares
Nothing compares to you

  
Den här videon och låten har berört mig mer än någon annan. Det är bland det vackraste jag sett och hört och ger mig så mycket nostalgikänsla. Det lustiga är att jag hade tänkt lägga ut den här för någon månad sen, bara för att visa en av dom musikvideos som påverkat mig mest i livet. Sen kom annat viktigt emellan att skriva om, men nu känns det ju ännu mer rätt att visa den. Såhär femton dagar efter att upphovsmannen gått bort. Om jag nu räknat rätt. Och ibland när Prince själv sjöng den så sjöng han "thirteen days" istället "fifteen". Han gjorde så, ändrade och höll på. Med texter och namn och sådär. Han var ju väldigt nördig och detaljfixerad. Såg en intervju där han sa att han hade svårt att se musikprogram på tv eftersom han alltid höll på och komponerade om musiken i sitt huvud, att det inte gick att låta bli.

Videon kom 1990 och detta var den perfekta låten att gråta till när man var hemligt kär eller bara var less på livets orättvisor.
Nu har jag gråtit till den över döden, den orättvisa döden som tar bort underbara liv. En människas liv är inte mer värt än någon annans men när någon dör som varit mer offentlig och som dessutom berört och påverkat så många människors liv med sin musik och sitt konstnärskap så känns det som en påminnelse om alla nära och kära som gått förlorade. Som också berörde och påverkade på olika sätt.

Jag fascineras så av hur Princes bortgång spridit, trots sorg och chock, en sån positivism och ett statement. Hur folk mött upp för att danssörja, fira livet på nåt sätt. Som Bob Marleys begravning, då alla dansade. Fast dom var rätt pårökta, så det var mer gungflum.
Och jag har nog aldrig sett så mycket lila överallt på en och samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!