Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

fredag 6 maj 2016

"Byt jobb! Flytta! Byt läkare! Byt handläggare! Gör slut! Köp nytt!Detoxa! Släng!"

Ja så kan det ofta låta när man behöver bolla lite eller beklaga sig över en frustrerande situation man hamnat i.
Jag kan hålla med om att man ibland måste ta tag i saker och göra drastiska förändringar om saker inte blir bättre, men att bara häva ur sig såna uppmaningar utan att lyssna och se till helheten kan verkligen stressa upp och göra mer skada än nytta. Jag har själv varit för snabb ibland med att säga så, och förstår så här i efterhand att det som för mig har verkat så självklart, inte har varit det för den personen som jag sagt så till.

Det finns ofta en orsak till varför man inte kunnat ändra på sin situation och ibland kan det bästa vara att hjälpa och stötta för att ta små steg i rätt riktning än att uppmana till stora kliv som faktiskt kanske är helt omöjliga i stunden.

Nånstans tycker jag också att man kan behöva kämpa för sin rätt innan man bara går vidare. Och ibland inte såklart. Det där är ofta en fråga om avvägning, vilket som skulle kosta mer, både rent ekonomiskt men också hur mycket energi det skulle ta, och vad som skulle bli bäst i ett längre perspektiv.

Såna tankar har jag idag, men just nu orkar jag inte ta upp något mer konkret exempel, det får bli en annan gång helt enkelt. Och känn er fria att dela med er av egna exempel på situationer där såna här uppmaningar stressat mer än vad det hjälpt!


2 kommentarer:

  1. Ja, för min del så är det oftast inte just såna råd man kanske behöver. Ibland vill man bara bolla, uttrycka sig, och kanske inte ens behöver en "snabb lösning ", utan bra nån som lyssnar och förstår.
    Själv är jag mer en "lös problemet och försöka fixa, och stå ut lite"- person. Har också fått de råden flera ggr. Men oftast är det egentligen både ogenomförbart och fel råd.
    Att byta handläggare när det bara finns en på25 mil.. Nä, eller hur. Att dumpa sambon för han är knäpp.. Nja, då försöker jag nog lösa det. Hade det varit så så hade jag redan dragit härifrån.men jag är ju kvar.
    Men jag kan förstå de råden också. I Stockholm kan man byta både läkare, handläggare och allt möjligt. Här på landet. Nä..
    Alla dessa råd om kosten tror jag ärligt man får prova sog fram själv om man orkar.
    Efter alla dessa år så har jag oftast inte hört en enda grej som funkar likadant på någon annan , trots att man har samma sjukdom. Är ju olika kroppar och ofta multisjuka i olika andra sjukdomar samtidigt.
    Men det är som att världen inte vill lägga energi på nåt som tar mer än Max en dag. Det ska inte lagas, lösas och försöka fixa. Det ska slängas, bytas ut och skicka iväg senast i eftermiddag bums!
    Folk t.o.m skiljer sig för de har tråkigt....men för jösse namn! De flesta saker får man allt jobba lite med. Och en del går verkligen inte att göra mkt åt. En del saker behöver man acceptera och försöka leva med också.
    Det är lite för hetsigt i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spot on och tack för att du delar med dig!
      För oss krånglar vissa saker med vårt boende vartefter jag fått olika funktionshinder. Många som uppmanat oss att flytta, både bovärd och landsting. Flytta till handikappvänligt, allergivänligt osv. När det i själva verket handlat om åtgärder som vi som hyresgäster har laglig rätt till. Det är ju bara att sopa problem under mattan. Nu när jag blivit såhär begränsad och funktionshindrad förstår jag bättre vad andra fått kämpa för i många år, hur rörelsehindrade och funktionshindrade bara blir automatiskt exkluderade istället för att möta upp behoven. Det är så skrämmande. Och jag kommer på mig själv med att inte kräva så mycket heller, när det som sagt är min lagliga rätt att ha tillgång i samhället.
      Att flytta t ex är helt uteslutet i nuläget eftersom jag t o m blir sjuk av ansträngningen att byta rum (för att slippa buller någorlunda). Det är ju inte jag som fysiskt flyttar på grejer, men min man som själv är sjuk har ju begränsat med kraft och det är ju jag som måste tänka ut hur allt ska funka rent praktiskt, veta vad som blir bäst för mina behov.
      Sen är det oerhört dyrt med specialboenden, och har man bara en låg pension pga att jag aldrig klarat heltid, ja det är ju lätt matte. Sökt alla möjliga bidrag och grejer, men nope, man hamnar alltid mellan stolarna och passar inte in i kriterierna för ditt och datt.
      Samma med indragen elscooter. Köpa ny? Ja, det har vi faktiskt övervägt, men är det rätt? Nej! Jag blev beviljad den för att jag skulle bli mer delaktig i samhället och så blev det nya regler, jag ska kunna använda den oftare för att få ha den. Året om, tre gånger per vecka oavsett väder. Punkt.

      Byta kost ja. Lätt att säga, men en oerhörd omställning för många med begränsat utbud, begränsad energi och ork. Och precis som du säger, ingen är den andra lik och det gäller ju även behandlingar, mediciner och tillskott. Det finns ingen mall som passar på alla.
      Läkare.. Min vc-läkare själv tyckte jag skulle byta för att hon inte kunde hjälpa mig. Men då sa jag att det inte finns någon som kan ME och att hon är den enda i stan jag vet som åtminstone vet vad ME är. Återigen, slippa ansvar. Men jag uppmanade henne att läsa på istället, och det har hon gjort.
      Och förhållanden ja, för lite kämpande ibland. En mentalitet av att bara byta ut så fort något krånglar. Och dom som verkligen har fastnat i ett ohälsosamt förhållande blir ju inte direkt lättade av att höra att det bara är att sticka. Det kan vara en lång process och barn inblandade. Det behövs stöd under lång tid. Och ibland kan ohälsosamma förhållanden blir bättre, mot alla odds, men med professionell hjälp.

      Japp, hetsigt var ordet!

      Kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!