Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

lördag 2 juli 2016

Lyrik på en lördag - Kung David

Denna helg är det den årliga sammankomsten som vår församling brukar vara med på, men jag och min man fixade inte att vara med i år heller. Jag var mer beredd detta år än förra som blev första gången i mitt liv jag missat en sån. Men det känns tomt och sorgligt i år också såklart.

För mig har detta varit årets höjdpunkt sen jag var liten; träffa en massa kompisar från hela landet, klä upp sig och framför allt, en andlig fest med mycket uppmuntran och råd baserade på bibeln, min favoritbok.

Så idag kommer lyriken från min favoritbok och det blir min absoluta favoritpsalm som är skriven av David som levde för flera tusen år sen och var fåraherde, musiker, poet, soldat, statsman, profet och kung.

Denna psalm lärde jag mig läsa redan som 6-åring och den enda svenska översättningen vi hade då var 1917 års översättning, så det blir den versionen:


HERREN är min herde, mig skall intet fattas,

han låter mig vila på gröna ängar;
han för mig till vatten där jag finner ro, 
han vederkvicker min själ;
han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull.

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont,
ty du är med mig;
din käpp och stav, de trösta mig.
Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn;
du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.

Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar,
och jag skall åter få bo i HERRENS hus, evinnerligen.

        - Psalm 23

'Herren' med stora bokstäver betyder att i grundtexten just där så står egentligen Guds egennamn med hebreiska bokstäver utan konsonanter, vilket på svenska blir JHVH. Så varje gång jag kom till 'herren' med stora bokstäver så läste jag Jehova istället, den vanligaste formen av Guds egennamn, och det kändes ju finare, mer rätt och dessutom personligare att göra så. 


4 kommentarer:

  1. Jag sjöng den till min favoritmelodi, med skranglig, luftfattig röst som numera är fullkomligt ovan vid att sjunga. Men ibland måste musiken komma från en själv för att hjärtesträngarna ska bli nöjda. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, härligt Anja! Ja det måste det! <3

      Radera
  2. Vederkvicker - detta ljuvliga ord! I synnerhet som sjuk finns den där längtan att bli vederkvickt, om så inte kroppsligen så själsligen och andligen.

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!