Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

tisdag 12 juli 2016

Mitt liv som slussvakt

skulle boken ha hetat.  Det hände många roliga saker under mina fyra år som slussvakt vid Dalslands kanal på 90-talet som jag skulle kunnat ha skrivit en bok om.

Jag gick igenom många omvälvande saker som person under dom åren, både bra och lite mindre bra, men allt det har ändå gett mig ett bagage som jag formats av på ett bra sätt. Fostran av livet kan man säga. Jag var i 20-årsåldern och hade mycket att lära. 

Men mestadels hade jag ju väldigt roligt, livet var ett äventyr och jag gillade svåra utmaningar. Jag hade aldrig slussat i hela mitt liv, alltså som turist, eller ens semestrat med båt eller kanot, så för mig var detta en helt ny värld. 

Mer orkar jag inte skriva nu eftersom jag har fått en fruktansvärd värk i axlarna och även en tennisarmbåge. Knappt något som hjälper så det är bara att vänta ut och belasta arm och axlar så lite som möjligt. Svårt eftersom jag ligger ner på sidan, men att skriva på mobilen är inte heller det bästa. Så här kommer lite bilder från slussen (suddiga eftersom jag fotat med mobilen från albumet med pappersfoton) och så finns mitt tidigare inlägg om mitt slussliv här:

Min stuga sedd från min nedre sluss. Vattnet framför är mellanbassängen mellan mina två slussar.

Och det här är den omvända utsikten, här står jag utanför min stuga och tittar ner över slussarna, slusskuren och Laxsjön längst ner. Bakom slusskuren är det stora fula och illaluktande pappersbruket. Som ändå är rätt coolt och som är med i filmen Smala Sussie. 

Slusskuren där jag hade en säng eftersom jag alltid var så paniktrött och inte hann upp till stugan för att vila mellan slussningarna. 

Bästa C! Slussbiträde hos mig två somrar. 

I regn och rusk med min väninna A som var mitt slussbiträde andra året. Vi hade hemskt kul!

Jag och några båtturister.

Broöopning sedd från baksidan av min stuga.

Min goa minigris Ebba som jag hade en vinter tills hon började löpa och blev lite svår att hantera. Hon fick flytta till en 4H-liknande gård och blev enormt uppskattad av barnen där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!