Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till Open Medicine Foundations donationssida för att kunna skänka en slant till biomedicinsk forskning om ME!

tisdag 4 oktober 2016

Klimakteriehotet, klimakterieförändringarna och global uppvärmning i kroppen

Vad i hela friden är klimakteriet/menopausen/övergångsåldern?
På riktigt alltså? 
Bortom fördomar, råa skämt, förnekelse och bortviftande?

Ja hjälp, det är verkligen inte självklart att hitta information om det, och det känns som att dom flesta går igenom den perioden i tystnad och med viss skamkänsla.

Varför är det så? Är jag på väg in i klimakteriet? Är jag redan i premenopausen? Kommer jag få vallningar? Hur känns det ens?
Hade jag en vallning i somras, fast i benen?

Jo men det drar nog ihop sig tror jag. Lite ändrat mönster i min menscykel, lite nya symptom som inte hör ihop med min sjukdom och en rejäl känsla av att bara veta att det är något som håller på att bli annorlunda.

Jag som nyss fick min första mens. Känns det som. Jag som tänkt att "snart, snart så är jag nog frisk nog att kunna skaffa barn".
Jätteknepiga känslor. 

Men tack och lov för den braiga boken "Hej klimakteriet - Lite vallningar har väl ingen dött av: texter om livet vid 50."


Jag fick svar på många av mina frågor när jag läste den, och även en bra men skrämmande förklaring på varför klimakteriet är så tabu och skamligt att prata om. Fy för kvinnoförnedrande läkare på 60-talet! 
Man blir ju mörkrädd! 

Om boken:
"Försvinner min kvinnlighet nu? Får jag pinsamma vallningar? Tappar sexlusten? Blir sur och grinig?

Kvinnors klimakterium omges fortfarande av fördomar och motstridiga känslor. Men det är hög tid att slå hål på myten om ”surkärringen”. Betrakta klimakteriet som början på något nytt!

Hej klimakteriet gör journalisterna Åsa Albinsson och Maria Fröjdh upp med många föreställningar om kvinnors klimakterium. Den senaste forskningen varvas med personliga erfarenheter. Det är dags att släppa fram nya röster om livet runt 50! Flera kvinnor i sin bästa ålder, som Sissela Kyle, Nedjma Chaouche Liljedahl, Emma Hamberg, Karin Björkegren Jones, Nina Lekander, Mian Lodalen, Pia Sundhage och Camilla Thulin bidrar också med roliga, tankeväckande och inspirerande berättelser om livet runt menopausen."

Det var så skönt att läsa andras berättelser! 
Jag är nog lite mer beredd nu, tror jag. Mer medveten i alla fall. Det känns bra.



2 kommentarer:

  1. Ja tänk vad konstigt att det ska vara sånt hysch pysch kring både mens och klimakteriet som alla kvinnor har någon erfarenhet av. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags för ändring helt enkelt!
      Kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!