onsdag 16 november 2016

Författaren Karin Alvtegen om att ha ME

Författaren Karin Alvtegen, vars gammelfaster var Astrid Lindgren, berättar nu för första gången om att hon har ME och om hur hon till en början blev diagnosticerad med utmattningssyndrom, men att hon hela tiden kände att det inte stämde. 

Hon intervjuas i "Malou efter tio" och berättar hur hon kämpar med dagarna, att skrivandet har minskat pga sjukdomen, men hur hon och sonen nu skriver böcker tillsammans och på så sätt orkar göra lite i taget med mycket vila emellan. 

Jag blev så oerhört rörd och berörd när jag såg detta idag, att höra någon sätta ord på det jag själv upplever. Jag tycker det var starkt och modigt gjort av henne att berätta, och det är inte klokt egentligen, att man ska behöva vara det för att berätta om en svår sjukdom. Det gör väldigt mycket när en känd person berättar, folk lyssnar och tar det mer på allvar, så jag är tacksam att hon orkade.
En eloge till sonen Albin också, som gav sin input på det. Så mysiga båda verkar vara! Är jättenyfiken på barnboken som dom skrivit tillsammans, får se om jag orkar läsa den en vacker dag.

Här kan man se hela klippet:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!