Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

söndag 25 december 2016

Askungens stab

Vi lyckades kolla Disney klockan 3 igår och å, vilken nostalgi. Tänk vad dessa små filmklipp påverkat en under alla år! 
Både bra och dåligt, och jag ser det ju lite med andra ögon nuförtiden. Blev lite chockad över att dockparaden fortfarande visas, den innehåller ju stereotyper och nidbilder på både svarta och asiater. Inte alls kul. Förfärligt rent ut av. Varför klippa bort vissa nidbilder men ha kvar andra?

Det finns säkert mer som jag ännu inte upptäckt eller förstått. Jag lär mig hela tiden.

Något som påverkade mig positivt var Askungens flitiga stab. Just den sekvensen när dom gör om en klänning som Askungen kan ha på balen, den fick mig att vilja lära mig att sy! Och speciellt att sy om, piffa till och ändra.
Jag började sy tidigt och till slut blev jag ju också ändringssömmerska och återanvändningsdesigner.

Men jag lärde mig ju helt fel sorts kroppsnormer, prinsessor som fick sin vackre prins var alltid smala och graciösa med midjor som om det fattades revben.

Men det var dom där söta djuren som gjorde mest intryck på mig, vilka rosetter fåglarna fick till! Jag övade på att lära mig knyta den perfekta rosetten och så blev det en liten skill till slut. Helt onödigt men snyggt 🎀

Kolla gullisarna!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!