Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

fredag 9 december 2016

Nu är jag gråtfärdig av allt kaos

Fredag eftermiddag och ingen planering från hemtjänsten inför nästa vecka. Ingen har ringt trots att jag meddelat att vi har fullständigt kaos nu när vi både drabbats av mögel i köket och min man är SÄMRE ÄN PÅ FLERA ÅR. Han fixar inte att laga mat, men gör det ändå och bränner vid maten i omgångar och skadar sig på det ena och andra sättet eftersom hans hjärna är utmattad. Vi äter två timmar senare än vi brukar och min mage har kollapsat av det. 

Till slut fick jag tag på hemtjänsten och får reda på att en helt ny kille kommer till oss på måndag, som inte har en aning om hur saker funkar här och dessutom på en tid som vi inte blivit meddelade om. Eller snarare, 2 timmar senare än den avtalade. När min man är på läkarbesök.

Jag kan inte instruera ny personal eftersom jag ju måste ligga bakom en stängd dörr för att inte bli sämre av allt brötande. Att instruera ny personal har jag inte kunnat göra sen vi började få hemtjänst, min man har varit tvungen att komma hem från jobbet för att göra de, men nu ska han ju på läkarbesök. 

Dessutom har vi två andra vårdbesök inplanerade nästa vecka och har meddelat hemtjänsten i god tid för att ändra dag på en av insatserna. Vi skulle få besked om när det blir, men hörde inget förrän jag ringde upp själv nu.
Är helt slut nu efter det samtalet, för den personen jag talade med var dels inte den som hade hand om schemat, och så hostade personen efter varje mening och det fick mitt huvud att explodera. 

Jag är gråtfärdig nu. Jag vet faktiskt inte hur vi kommer att fixa det här med att min man har blivit så mycket sämre. Jag har fasat för att den dan ska komma och nu är den här. Den har varit här i ett par månader men nu kan vi inte längre låtsas som att vi fixar det utan hjälp utifrån, och då menar jag hjälp utan krångel.

7 kommentarer:

  1. Mitt hjärta gråter. Och så blir jag så arg, så arg. Det är inte kramar du behöver nu, men det är allt jag har att erbjuda. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kramar behövs också! Jag blir också så arg, kollektivt arg eftersom jag läser så ofta att andra är med om liknande, och hur oerhört belastande det är när hemtjänsten krånglar. Man är så utsatt när man inte kan sköta sig själv! Det hänger på så sköra trådar! Sen vet jag att dom flesta drar sig in i det sista för att söka hjälp, för man vill inte vara till belastning för samhället och dessutom vet man att hemtjänst och vård failar så mycket i grunden. Hur många har inte varit med om att äldre anhöriga försummats och vanvårdats? Usch, och vi som har det helt okej ändå om man jämför. Men vid storkris måste det funka smidigt fort! Vår handläggare är ju guld, vi mailar och hon sätter in mer timmar på en gång, men sen brister det.

      Tack för att du lyssnade, och vet du, jag tänkte blogga särskilt om att jag precis upptäckt att Pantone har en årets färg tack vare att du berättade. Jag är ju så lättroad ibland att t o m färg gör att jag orkar bära det tunga. Färg i allmänhet, bara sådär. Jag är kär i färg.
      Kram!❤️💜💙💗💛💚

      Radera
    2. Äsch, "upptäckte" var ju fel ord i o m att det var du tipsade mig. Men jaja, du förstår nog 😅

      Radera
  2. Å, min vän! Detta är helt vanvettigt förskräckligt! Önskar att jag vore frisk, önskar att jag bodde närmare...då skulle jag både skälla ut dom efter noter och tassa runt i er lägenhet och hjälpa er med de ni behövde! ❤️ Det får bara inte vara så här!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!❤️ Det är ju när det krisar som värst som det måste funka som bäst, vi söker sällan utökad hemtjänst, så när vi gör det är det kaos. Jag vet att dom har kaos på avdelningen nu, men det är egentligen inget vi som vårdtagare ens ska behöva höra tycker jag. Som vanligt börjar jag oroa mig för att personalen är stressad och inte ska belastas för mycket. Jag måste sluta tänka så, och dom måste sluta förmedla sånt till oss😔
      Vi har dessutom precis gett ut nyckel för att jag inte ska behöva svara i porttelefon varje gång dom kommer utan kunna ligga kvar och vila mig igenom hela deras besök, med stängd dörr.
      Men då vill man ju verkligen veta när det smyger in någon och vem det är.
      Jag hoppas det ordnar sig till slut ändå!
      Kram på dig!💞

      Radera
  3. Jag lider med er. Jag förstår inte att det ska vara så svårt för hemtjänsten att vara mpna om sina kunder och lite mer service inriktade. Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!