tisdag 6 december 2016

Så fick vi besök av herr Mögel igen

"Inte alla mögel!" 

Jag försökte va vitsig nu men är alldeles för mosig för att utveckla det mer än att mögel är problematiskt, tar över och styr och ställer och trycker ner. Immunförsvaret bland annat.

Köket denna gång. Av alla ställen på jorden. Vårt kök, när vi redan betat av mögel i bilen vilket förintade våra sommarplaner och tog den lilla kraft vi hade kvar.

Vitvaror och vatten borde inte finnas inomhus. Det ska va jordkällare och hämta vatten i brunn tycker jag. För förr eller senare läcker det, ofta i smyg, och ställer till med hälsoproblem.

Härom dagen så gick jag in i köket för att prata med min man som var därinne och grejade. Jag är sällan där, jag ligger ju i sovrummet mest men behövde bolla lite över hur vi skulle kunna anpassa köket bättre efter våra behov. Arbetsterapeuten hade ju gett lite tips och nu funderade vi på att köpa en grej. Jag orkar ju inte stå, och vi har bara ett stort arbetsbord och en arbetsstol som är obekvämare än golvet. Golv har varit min räddning genom livet. När benen viker sig av utmattning och inga stolar är lediga så finns alltid golv eller mark.

Hursom. Jag satte mig och vi började prata. Tills det inte gick, för jag började domna bort i huvudet och ögonen krampade som om jag fått nån syra i dom. Det här kände jag inte igen. Jag bara sa, "jag måste gå, för det är något jag inte tål här". Sen funderade vi på vad det kunde va, jag satt ju nära diskmaskinen och golvet under det är trasigt och linoleummattor är inte så hälsosamma när dom är slitna. Ja vi får väl kontakta mattfirman igen och be dom laga, tänkte vi, men drog oss för det eftersom man sällan lagar saker nuförtiden, det är ut med det gamla och in med nytt, och det är ett stort ingrepp som vi inte riktigt orkar med.

Så gick det några dagar och så blev det lite kyligare ute och dags-för-att-avfrosta-frysen-temperatur. Så då gjorde min tappra man det och slet som en gnu med att ta ut matvaror till balkongen och att slutligen torka ren frysen.
Och tittar på sockeln under frysen. Petar. Och den går sönder. Rasar. 
Det hade läckt vatten från frysen och lukrat upp spånskivan och en masonitskiva. Och ett herravälde av mögel hade tagit över.

Vi behövde inte detta. Igen. Men vi visste direkt vad som borde göras. Ringa bovärden och få ut det illa kvickt. Men det skulle dröja innan någon kunde komma och göra det så vi frågade en god vän om hjälp och han kom på stört. 
Iförda skyddsmasker, skyddskläder och handskar mm så började dom riva och såga bort det värsta och lite till och slänga i påsar som knöts ihop hårt och togs ut som vore det liksäckar.

Det gick snabbt och smidigt och kändes oerhört skönt att bli av med. Nu ska bovärden ligga på och göra iordning resten och se till att inget mögel har spridits. Ta bort lite mer för säkerhets skull.

Vi vet inte hur länge det läckt men mina eksem har eskalerat hejdlöst senaste veckorna och nya ställen på kroppen har drabbats, jag har verkligen undrat vad som händer. Och min man har ju varit mycket sämre än på länge och är ju den som dagligen har vistats i köket, och mått väldigt dåligt därinne. Hjälp liksom. Inte konstigt! Han har haft extra influensasymptom på kvällarna och jag har haft ont i bihålorna, något jag inte haft på flera år.

Mögel på fel ställen är ju verkligen inte nyttigt men vi har ju dessutom oturen att ha mögelallergi. Jag menar, vi tål inte histaminrik mat ens, och jag spyr av penicillin. Så jo "alla mögel" tycker jag!

Nu tänkte jag avsluta detta med att vara jättepositiv. Det var väl tur att vi lärt oss så mycket om mögelsanering sen bilkaoset så att vi visste vad som behövde göras, och tur att man har hjältar till vänner som snabbt kommer över och rycker in!

Men nu räcker det med sånt kaos för vår del om jag får bestämma. Tack på förhand.

(Jag byter tempus hela ti'n, men orka. Heter det tempus? Jaja, hjärnan är extra väck nu)

2 kommentarer:

  1. Men NEJ, inte mer strul med mögel! Men vilka underbara vänner ni har. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev bara för mycket nu😖 Ja, vet inte vad vi hade gjort utan dom! Kram❤️

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!