onsdag 7 december 2016

Vad vi skulle behöva göra för anpassningar i hemmet för att spara på energidroppar

Här kommer nu en lista på en del saker vi behöver åtgärda tillsammans med arbetsterapeuten för att funka lite bättre i vardagen.


Jag behöver:

En bättre arbetsstol i köket, en med magstöd.

Lägre nattduksbord vid sängen för att lättare kunna ta upp mitt dricksglas. Överhuvudtaget ha grejer i rätt höjd, t ex när man värmer mat. Ha armar intill kroppen och jobba nära.

Ett fällbart ryggstöd för sängen så jag kan halvsitta men ändå få rätt avlastning när jag t ex kollar på tv, stickar eller äter.
Som det är nu kan jag bara ligga på höger sida på dagarna och jag får lätt liggsår på höger sida och behöver byta ställning mer, men blir dålig om jag vilar på rygg en längre stund.

Nån form av stöd under knäna när jag halvsitter i sängen. Fick tips om att testa att rulla ihop ett täcke hårt till att börja med. Det hjälper lite, men inte helt. Kanske i kombination med ryggstödet.

Ljudisolering i det rum jag ligger mest i. Även ljusisolering, eller snarare solskydd, t ex en markis. Det blir nämligen väldigt varmt och ljust i mitt vilrum på sommaren.

En rullstol med nackstöd och möjlighet att kunna fälla ner ryggstödet lite så jag kan vila när vi åker ut på t ex vårdbesök. Jag kraschar om jag sitter rakt upp och utan nackstöd i mer än 15 minuter.
Bästa vore en rullstol som jag själv kan rulla lite vid ork, att helt vara beroende av en ledsagare som kör gör att man är helt låst. Jag kan inte rulla själv många meter, men om jag behöver snurra runt eller vända mig lite är det oerhört skönt att slippa säga till ledsagaren hela tiden. Speciellt som det oftast är min man som kör och han blir lika hjärntrött som mig i stimmiga miljöer, och uppfattar inte alltid vad jag säger om jag inte vänder mig helt om i sitsen och ropar högt. Och det orkar jag egentligen inte. En rullstol med hjul som jag själv kan snurra på är dessutom smidigare för min man att köra än den vi har nu.

En låg duschpall på hjul som går att snurra runt. Det finns inte som hjälpmedel men vi klurar på att hitta något i den stilen. Duschstolar är för höga för mig, jag mår bäst av att ha knäna högt upp som när jag sitter på en låg pall, men den pall vi går inte att snurra runt på för att komma åt kranar, duschslang, schampo och tvål. Det tar enormt mycket energi att duscha och tvätta hår, både att sträcka upp armar och vända mig om men också att bli blöt. Jag får feber och frossa av temperaturskiftningarna. Sen är det ett helt gymnastikpass efter också, att torka mig med handduk. Jag måste dessutom smörjas in omedelbart efteråt annars får jag fullt med sprickor i huden.
En bra duschpall gör inte hela grejen, men lite.
Tips från arbetsterapeuten var att hygientvätt kan göras lättare om man kopplar en speciell duschslang till handfatet. Så kan man tvätta sig i toastolen, som en bidé liksom. 

Min man behöver:

Någon slags avlastning när han handlat mat och ska upp med matkassar två trappor upp. Det tar enormt på hans krafter. Vi skulle såklart behöva hiss, men att flytta till lägenhet med hiss ligger långt fram och måste funka på så många plan. Så tills det blir möjligt måste bärande av matkassar och annat funka någorlunda.
Min stolstrapphiss har ju inte något utrymme alls för väskor eller bagage, så om jag behöver mer än min handväska så blir det min man som måste bära.

Ett fungerande kök, helst en större frys för att kunna laga extra mat och frysa in för dom dagar då han är för dålig att laga något. Bra arbetsytor och lättillgängligt.
Helst en större diskmaskin, men det får inte plats, så i nuläget behöver vi hjälp från hemtjänsten med disken för att min man ska klara att laga mat när han kommer hem.
Vi ska se över möjligheten om vår lokala affär kan köra hem varit om min man plockar ihop. Vi har båda födoämnesallergier och den mat vi kan äta finns inte alltid i online-matvarubutiker, vi har redan testat några såna. 

För min man är det viktigt att kunna flytta in mina hjälpmedel i och ur bilen på ett smidigt sätt, förhoppningsvis kan en annan rullstol bli lite lättare.
______________________

Det här var väl det viktigaste just nu och det är bara att börja beta av. Vi får se vad arbetsterapeuten kan fixa fram och sen kan vi behöva justera efter att behoven skiftar.

Just nu drömmer jag om en lägenhet högst upp i höghuset i vårt kvarter. Högst upp utan grannar ovanpå och med hiss.
En trea med stor balkong med utsikt över solnedgången, trädtopparna och västra delen av stan. Det skulle inte skada med ett tillgänglighetsanpassat kök. Utan mögel. 
Badkar om jag ska va extra kinkig.h

Där bakom taket finns drömlägenheten.






2 kommentarer:

  1. Det låter egentligen inte som några ouppnåeliga mål men jag vet ju hur svårt det kan vara att få både hjälpmedel och bostadsanpassning. Hoppas att ni får drömlägenheten snart, det är ni värda. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde ju gå även om det tar lite tid. Men at:n har ju lovat att hjälpa på lång sikt så vi hoppas på det. Tack! ❤️

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!