Skänk pengar till forskning om ME!

Skänk pengar till forskning om ME!
Klicka på bilden för att komma till kampanjen Millions missing i Sverige!

onsdag 14 december 2016

Varför tror en del att vi plötsligt tål parfym igen?

Vaknar efter en usel natt med svår klåda. Igår var en extremt tuff dag och parfymdoftande hantverkare påverkade både luftrören och hjärnan rejält. Både jag och min man får extra influensasymptom av det och däckar åtminstone ett dygn efter.
Det är därför vi har hemtjänstpersonal som inte använder parfym eller kläder som tvättats i maskin där någon använt parfymerat tvättmedel.

Nu när vi dessutom är extra belastade av möglet så är vi ännu känsligare för parfymerat, och i större behov av hjälp. Men då funkar inte insatser från hemtjänsten, för vikarierande och övrig personal som kommer till oss använder parfymerat. "Det får dom inte!" utropar både läkare och bekanta när vi berättar om vår situation. "Men dom gör det ändå!" svarar vi. 
Ibland har det hänt att hemtjänstpersonal säger att dom inte använt något parfymerat alls, men efter en stund säger "Kan det va mina strumpor som luktar? Dom är tvättade med parfymerat tvättmedel?" Eller "Jag har bara en milt parfymerad deo, kan det vara det?"
Vi hade en jättetrevlig tjej ett tag som trodde hon använde oparfymerat eftersom produkterna var 'naturliga'.
Dom var varken 'naturliga' eller parfymfria.

Sen har vi haft hemtjänst som chansat, som glömt att vara parfymfria men som kommer ändå och chansar på att vi inte ska känna något. Med andra ord chansar på att vi kan bli sjukare.
Och imorse fick jag sms från schemaläggaren om att det kommer en helt ny idag som varken känner till vad som ska fixas eller som är parfymfri.
Inte ens en fråga om det går bra.
Och då har vi ju redan förklarat att varken jag eller min man är i skick att lära upp någon ny. Den svängen hade vi redan i måndags, och det var bara tur att den som kom aldrig använder parfymerat som privat ens. 

Så idag blir vi utan. Och ingen gör något. Vi får inga besked heller. Det enda vi får reda på är att hemtjänsten har hemskt stressigt just nu och att det är kaos. Jag vill inte veta sånt. Jag vill inte sätta mig in i deras arbetssituation för jag är för sjuk för att hålla reda på mer kaos än det vi själva har. Sätt gränser så jag slipper göra det själv! Känner mig oerhört kall som inte kan bolla personalens diverse dilemman, och det känns inte okej!


2 kommentarer:

  1. Hej,du har ett PM på din mail:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, har läst och försöker svara när jag har ork! <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!