fredag 9 juni 2017

Ni vet sådär när man äntligen slappnar av och så kommer gråtet

Jag har kämpat så länge.
Men jag har inte vetat exakt hur förrän igår.

Igår kom återigen arbetsterapeuten på besök för att beta av vår gemensamma lista på åtgärder och hjälpmedel som ska ta oss mot målet att jag ska spara och fördela om den lilla mängd energidroppar jag har.

Min arbetsterapeut har förstått min situation så bra, så långt det går i alla fall. För inte ens jag har hela bilden än och vi behöver hjälpas åt att lista ut hur mina funktions- och rörelsehinder ter sig. 

Hon tänker väldigt micro, till exempel att vila handen på ett speciellt sätt när jag skriver på mobilen så att jag har en energidroppe över till något annat. I slutändan ska förhoppningsvis några droppar finnas över till något litet som inte handlar om det mest basala, utan till det som ger mig en stunds glädje i livet.

Idag hade hon med sig några positionskuddar som jag fick pröva, en jättelång rulle som kan vikas precis hursomhelst och slingra sig runt kroppen som en orm. Och en banankudde. Jag prövade den först och det var då det hände. Det kändes som att jag hade 'landat' för första gången på över 40 år, jag satt i en perfekt position där kroppen helt plötsligt var i totalt viloläge. Jag fick inte fram ett ord, jag bara log med hela ansiktet, jag kände ren och skär lycka. Och så kom tårarna, det bara rann, jag hade hittat hem! Å om jag hade haft en sån i skolbänken! Lilla fina jag, som jag kämpade utan att veta varför. Alla andra satt ju på stolar som om det var det mest naturliga i världen. 

Nu kommer det ta flera månaders omställning att få kroppen att vänja sig vid nya kroppsställningar och vilolägen, jag har fått rådet av arbetsterapeuten att pröva försiktigt i några minuter åt gången för att se hur kroppen svarar. Så knäppt verkligen att så till synes små omställningar kan göra så mycket, men så skönt att hitta rätt!

Bilder kommer längre fram, men här är länk till produktsidan:

4 kommentarer:

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!