lördag 10 juni 2017

Sängbunden och försämrad syn, hur löser man det?

Så var jag där då. Äldre dam med sjuttioelva par glasögon för alla möjliga olika synfel som åker av och på och upp och ner på huvudet. Varför berättar inte folk om att det plötsligt händer över en natt typ? Att åldrandet märks så påtagligt med synen för väldigt många? Det kanske folk gör, men jag har missat gången helt klart. I alla fall hur det funkar om man redan har ett synfel sen innan.

Jag är 48 år och förra sommaren märkte jag att mina vanliga glasögon för närsynthet inte var tillräckligt skarpa på avstånd. Min referens är balkongen och utsikten därifrån ut mot träden, och jag såg mycket suddigare med ena ögat. Jaja, tänkte jag, vi får väl försöka boka in en tid hos optikern om några månader, det kanske går lika fort som sist gång, sommaren 2014. 
Men så kom kökskaoset emellan här hemma så vi fick skjuta på en sån utflykt.

Under vintern började jag se sämre på mobilskärmen också, fick dimsyn och ont i ögonen. Typiskt, är det så det blir när det är dags för läsglasögon? Hur i hela friden ska jag lösa det som är sängliggande på sidan från morgon till kväll och som får trycksår i ansiktet av minsta lilla som skaver? Å hjälp, jag som inte tål plaster eller metall hursomhelst heller...Så jag började ringa runt till olika optiker för att luska vilka alternativ som finns och hur jag skulle välja glasögon med tanke på både närsynthet, svårt att läsa på skärm, att jag inte tål vilka material somhelst och är sängliggande med tryckkänslighet.
Ju mer jag ringde runt desto mer övermäktigt kändes det. Men till slut började bitarna falla plats, jag fick tips om material som var ekologiska och miljövänliga och jag kunde till och med beställa hem glasögon online på prov för att känna om jag överhuvudtaget orkade ha dom i ansiktet.

Jag hade även en idé om att återanvända ett par gamla glasögon jag haft, helt i titan och så tunna att man tror dom ska gå sönder. Det kändes som att dom skulle funka som läsglasögon, och att jag skulle kunna ligga med dom på sidan utan alltför stort tryck mot ansiktet. 

Så kunde jag till slut boka in ett optikerbesök, jag var ganska beredd men ändå inte helt säker på hur min syn förändrats, hur många glasögon som behövdes och vilka som skulle funka.
Det visade sig att ja, mina vanliga glasögon var helt fel, hur vet jag inte, men helt fel styrka på högra ögat. Möjligtvis var det gamla glaset starkare än jag egentligen behövde. Och så behövde jag läsglasögon. Och skydd mot det blåa ljuset på mobilskärmen. Och så behövde jag helt nya styrkor på linser. Kära nån.
Linser använder jag sällan, men dom få tillfällen under året jag kan åka till havet och snorkla i våtdräkt så måste jag ha linser. Att jag kan snorkla trots att jag är så svårt sjuk är ett underverk och helt fantastiskt, så det måste helt enkelt funka med synen dom få gånger jag gör det.

Optikerbesöket tog två timmar, det var mycket som skulle pusslas ihop för att funka, både kring synkorrigering och utprovning eftersom jag inte har möjlighet att åka fram och tillbaka flera gånger för att testa olika glasögon. Men vi landade till slut på att jag skulle abbonera på tre par glasögon; ett par för avstånd, ett par för att läsa med och ett par solglasögon med samma styrka som mina avståndsglasögon. Det blev rätt kämpigt där ett tag när vi skulle hitta ett par likvärdiga mina gamla titanglasögon, eftersom mina gamla bågar inte var hela, och dessutom hitta ett par supersnygga solglasögon som var gjorda i acetat, ett väldigt miljövänligt material som jag tål bättre än andra plaster. Det fanns inte en chans att jag skulle orka att kolla runt i butiken så optikern kallade in sin kollega A som fick rätt snäva direktiv för att gå runt och plocka några bågar jag kunde prova. Tunna titanbågar för läsglasögon och svulstiga Hollywood-bågar i acetat som solglasögon. Jag vet inte om jag sa exakt så, men oj så snygga hon hittade! Hon lyckades pricka in både min stil och och mina konstiga funktionshinder! Det där med bågar är lika känsligt för mig som med klippning hos frisören. Det är få som lyckas få till det utan att jag går hem och gråter, haha.

I förrgår fick jag äntligen hem alla tre paren och det var minst sagt pirrigt att prova dom. Men jag kunde äntligen seeeeeeee!! Jag har fortfarande inte kommit på hur jag ska växla fram och tillbaka mellan avståndsglasögonen och läsglasögonen, men det undrar jag om man nånsin vänjer sig vid. Jag tycker det fumlas hejvilt med glasögon bland befolkningen som är 40 plus😁Solglasögon kan nästan vara svårast att vänja mig vid, eftersom jag tycker det är så knepigt när folk inte kan se mig i ögonen när vi pratar. Men det är dags att plocka fram min inre diva nu tror jag, och med mina nya Hollywood-bågar kommer jag se både divig och glammig ut, det kan jag behöva om så bara på balkongen i några minuter under parasollet🤓
Bilder på solglajjerna kommer en annan dag, men här är mina andra:



Avståndsglasögon Isvedel i färg Mountain från EoE; ekologiska, miljövänliga och nickelfria. Älskar färgen! Hoppas på snart helmatchande grått hår. Hade jag varit friskare och tålt kemikalier så hade jag färgat håret mörkgrått med skiftningar i silver neråt i topparna👵🏼
Är lite ovan med formen på dessa, eller är det att jag är van vid formen sen 80-talet då jag var 17 och hade ett par liknande? Att jag hade lila rosetter i håret och spretlugg? Det tänker jag undvika nu helt klart. Eellleerrr?







Fjäderlätta läsglasögon i titanbågar från Lindbergs. Jag ser supersmart ut i dom!

4 kommentarer:

  1. Jag röstar definitivt på lila rosetter och spretlugg!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du kan se igen :-) Det kan inte ha varit lätt att få till ett optikerbesök för dig men glad att det löste sig. Jag har progressiva glasögon men det är värdelöst om man är sängliggande. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att ha det avklarat och att personalen varit så hjälpsamma och tillmötesgående! Kram ❤️

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!