söndag 25 juni 2017

Vi odlar fjärilar!

Om jag inte kan komma ut i naturen får naturen komma hem till mig. Tänkte jag och beställde fjärilslarver. Så spännande! Och allergivänligt dessutom.

Larverna kom med posten för någon vecka sen och brevbäraren var väldigt nyfiken på vad som var i. 


Tror jag det! Lite läbbigt att vara brevbärare om man kanske hör att det rasslar till lite i paketen.

Larverna var ett par centimeter när vi fick dom men har nu vuxit till säkert det tredubbla. Under tiden som dom växer så ramlar deras exoskelett av i några omgångar, coolt va! 

Idag upptäckte vi att dom börjat inta sin position för puppstadiet, dom har klättrat upp till locket och hänger ner nu som stora J:n. Förutom Danne då, som bråkar med Abbe och verkar vilja ha hans plats.
Men Sadrak, Mesen och Nego verkar nöjda med sina positioner.

Om några timmar så kommer grabbarna att veckla ut sina puppor som finns under huden på ryggen, och så kommer dom vara inkapslade i sina puppor i nån vecka till tio dagar och genomgå en helt fantastisk metamorfos! Jag har aldrig varit med om det innan och det ska bli så spännande!
Inte för att vi kommer kunna se själva förvandlingen, men ändå, wow på att allt bara kommer flytta runt därinne, ändra form, ändra funktion, ändra färg och så plötsligt blir det vingar, sjukt komplicerade ögon osv osv. Kan ej fatta! Fast ändå! Skapelsen, hur fantastisk!

Lovar att rapportera hur det går, så missa inte att följa min blogg framöver!





2 kommentarer:

  1. Så länge paketen håller ihop är det okej med levande djur. Det är värre när de tar sig ut och det plötsligt kryllar av maggots på golvet.

    SvaraRadera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!