söndag 2 juli 2017

Magsmärta är sån glädjedödare

Vet inte varför, men vaknade med svåra buksmärtor igår morse. Det kändes som att någon drog runt med en kniv på vänster sida. Det blev en kämpig dag med influensakänsla överlag och konstant på gränsen till kräkillamående. Frossa, kallsvettningar och sockerfall.
Jag bara hoppades slippa åka in akut, att det inte skulle vara blindtarmen (ja, jag vet att blindtarmen är på höger sida, men smärtan kan vandra runt lite) till exempel, det är bara alldeles för komplicerat med min ljud-, ljus och luktkänslighet, känslighet för narkos osv. Sjukhus och akutmottagningar är inte direkt anpassat för svår ME.

Det enda jag kan tänka mig som orsak är att jag började med melatonin kvällen före. Det är ju inte första gången jag får en av dom ovanligare biverkningarna av en medicin, så visst, det kan ju vara det. Jag mådde konstigt redan samma kväll och blev muskelsvag och dåsig. Inte sömnig och sovbenägen. Tog normaldos men borde såklart ha testat mycket lägre, men orka! Jag vill bara va normal och ha normaldos. Normala biverkningar, normala symptom osv osv.

Jaja, jag ger inte upp, men kroppen får återhämta sig innan jag testar melatonin igen. Det vore ju så bra om den kan hjälpa mig med sömnen. Om det nu är så att kroppen behöver just melatonin.

Det var riktigt somrigt ute igår, och det kändes extra tråkigt såklart, för jag fixade inte ens att vila lite på balkongen när solen börjat gå ner. Som tur var så var luften behaglig inomhus, och så hade jag finfin utsikt med daggkåpa och midsommarblomster i en vas i fönstret. Och en kort tur ut till balkongen blev det för att säga hej till växterna, mest för att det är så svårt att ligga still med magsmärta. Knäpp kombo att vara sängbunden men behöva gå runt och vagga och humma för att lindra buksmärta. Så jag låg mest och vaggade benen i hängmattan ovanför sängen. Vaggade och hummade. 









4 kommentarer:

  1. Usch, stackare. Kommer ihåg de 7 veckorna jag hade 7 gallstensanfall och inte kunde vara stilla. ME:n blev så dålig. Idag har jag haft treo-på-fastande-mage-magont, men grädde hjälpte så det var nog det. Hoppas innerligt ditt onda var melatonin och inte blindtarmen. Min blindtarm gjorde inte heller ont på höger sida. Men jag håller tummarna för melatonin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu, ja gallstensanfall verkar inte va kul det heller!

      Radera
  2. Fina Stina11 juli, 2017

    Har provat både Cirkadin och Melatonin. Med Cirkadin sov jag faktiskt lite bättre men blev så (kemiskt) trött och hängig på dagarna att jag slutade.

    Min läkare hade aldrig skrivit ut Melatonin men jag googlade, frågade i ME-grupper mm och fick prova Melatonin. 2 mg som startades. Provade två omgångar, upp till två veckor tror jag. Blev precis som du skrev, inte sovtrött utan dåsig på fel sätt liksom, helt borta.

    En annan läkare sa att 2 mg var för lite. Att jag skulle ta 5-10! Inte vågat...

    Läste i en annan ME-grupp att någon tog typ 0,5-1. Tycks vara oerhört individuellt, som så mycket annat.

    Men jag reagerade på det där med magen! Kopplade inte det till Melatonin, men jag fick nästan knivsmärta i nedre buken. Har dock för mig att det "bara" var första dagarna.

    Hoppas att Melatonin kan hjälpa dig så småningom! Det ska ju vara snällt. Jag ska ge det en chans till men då prova 0,5 mg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du berättar! Lustigt att du också hade symptom från magen! Jag hade knivhugg första dagen och sen molande i över en vecka, det kommer och går nu.
      Jag ska också testa igen, och bara nån smula. Hoppas det funkar för dig! Kram <3

      Radera

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!