tisdag 1 augusti 2017

Mina arma tarmar

Superbra läkarbesök via telefon. Tekniken strulade så det blev utan bild, lite kämpigare för mig att lyssna då. Men läkaren lyssnade bra och hade stenkoll på alla turer med min mage och tarm. Och hon har slutat räkna med att jag ska kunna ta mig runt på massa olika undersökningar och provtagningar, så hon listar alltid ut snabbast tänkbara plan.

Denna gång blir det remiss direkt till kirurg för koloskopi. Det blir till samma privata lilla klinik som gjorde gastroskopi på mig 2015 (mer om det här). Jag hade möjlighet att vila på en säng i ett rum innan undersökningen vilket besparade mig massa kraft. Och trevlig personal, och väldigt lite patienter åt gången.

Så nu blir det utredning på om tarmen har nån inflammation, tillfällig eller kronisk, som ger mig dessa jobbiga symptom.
Min läkare bekräftade också att mina ökade eksem och astman säkerligen hänger ihop med att immunförsvaret är rejält retat nu. Så var det ju när jag hade helicobacter och magsäcken var irriterad. Och sur. Bokstavligt talat, haha.

Ja det är extra tufft nu, och värst är att det sällan är tyst här i huset, vilket stressar min mage hejdlöst mycket, och klådan ökar på hela kroppen. Nya grannar i två lägenheter i vår trapp och dom låter ännu mer än barnfamiljerna som bodde där innan. Det är så vansinnigt lyhört här och vi inser nu att vi bara haft tur innan med dom tidigare grannarna, innan alla barn kom. Sällan hemma och jättetysta vanor.

Jag vill bo helt knäpptyst! Och jag vill bo nära naturen där jag kan ta på den! Sätta fötterna i jorden, å vad jag längtar efter det!

Men vet ni, vårt nya kyl- och frysskåp låter inte och detta år klarar jag fågelkvitter och till och med alla galna måsar som invaderat stan!

Koloskopi förresten, jag har ju ingen fobi för det och har gjort det förut, men det kommer nog göra vansinnigt ont.

Tills dess hoppas jag på nån slags utflykt till havet, jag har ju inte sett eller nuddat havet på hela sommaren, jag längtar enormt!

Vad tycker ni om denna hortensia då? Vackraste färgnyanserna jag sett!
Jag lär inte kunna hålla liv i den så länge, men den är nog vacker som torkad också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna några rader, och mitt tips är att först kopiera det du skrivit eftersom det ofta krånglar när man väl ska publicera det och kanske måste testa igen. Hoppas att det ska funka!